Wednesday, November 9, 2011

Rezeki Aidil Adha

Alhamdulillah..merasa jugak daging korban tahun ni.. Jika ikut perancangan sebenar, semua daging korban akan diagih2kan kepada mereka yang lebih memerlukan.. Tak pasti pula kenapa.. Kalau kat Kelantan, setiap bahagian korban tu akan diberi kepada pemilik bahagian tersebut la kan.. Tapi lain pula kat sini, semua daging diagihkan.. (kat KYM je kot pelik camni).. Entahlah..takleh komen banyak sangat.. ngeh3..

Tapi kira ok la, dapat jugak sebesen kecik ni untuk encik kimi.. Daripada takde langsung kan.. Sikit pun tak ape la.. Yang penting, niat nak korban tu ikhlas la kan.. kang tak pasal2 jadik tak ikhlas bila masing2 protes tak dapat daging.. hehehe


Daging korban Aidil Adha 1432H

Hari ni pun pencen masak jap.. Hubby wat balik lauk pauk.. Gotong royong satu kolej katanya.. Owh.. dinda amatlah suka dapat makan free macam ni.. hikhik (macam ni punye orang pon ade ke??? =P)



sape2 orang Melaka tahulah kot  jenis masakan dalam pic tu.. Dalam mangkuk atas tu sup tulang, dalam periuk plak aku tak pasti.. Hubby kate garam asam.. yeke?? ke ade nama lain?? hehe.. Kurang arif lauk pauk Melaka nih..

Lagi dua mangkuk tu dalca sayur dan daging goreng darat.. Totally different ngan masakan Kelantan.. tapi yela, nama pun merantau.. masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau plak menguak.. Kena ikut adat resam setempat la kan... Variasi budaya giteww....

Sekian dulu repekan di kala perut kekenyangan.. serius mati kutu nak masak lauk lepas ni.. Asyik2 menu daging la kan.. Hadoiii la... darah tinggi tak pasal2 karang.. kuikui.. Kemudianlah pikir sal menu nih.. Buka nak masak hari ni pun.. Babaiii u olssss =)



7 comments:

kakchik@ella said...

KC dpt 2 plastik daging korban. Hihi.

RynaHakimi said...

@KC
wah..banyak tu kak..kite ni takde org bagi pon..hehehe.. Dapat yang ni pon dah syukur dah.. Alhamdulillah =)

Rinna said...

Byk dpt tuh..boleh buat macam2 jenis resipi tuh.. :)

nur easy said...

daging fresh tu.. sedap kan masak macam2.. err pemilik daging qurban tak boleh makan/ambil bahagian daging kan..;)

RynaHakimi said...

@Rinna
Tula,takde idea lagi nak masak ape

@nur easy
Ish, salah tu.kalau nazar baru pemilik takleh makan daging tu..boleh je makan.. nak agih2kan lagi afdhal..nama pun korban kan, memanglah sunat diagih2kan =)

Pia said...

"akak pun dpt gak daging korban ni w/pun sikit alhamdulillah..rezeki anak2....pasni kita pakat2 masak menu daging ler hari2.."

RynaHakimi said...

@Pia
tula..hari2 menu daging la kite..hihihi..

Wednesday, November 9, 2011

Rezeki Aidil Adha

Alhamdulillah..merasa jugak daging korban tahun ni.. Jika ikut perancangan sebenar, semua daging korban akan diagih2kan kepada mereka yang lebih memerlukan.. Tak pasti pula kenapa.. Kalau kat Kelantan, setiap bahagian korban tu akan diberi kepada pemilik bahagian tersebut la kan.. Tapi lain pula kat sini, semua daging diagihkan.. (kat KYM je kot pelik camni).. Entahlah..takleh komen banyak sangat.. ngeh3..

Tapi kira ok la, dapat jugak sebesen kecik ni untuk encik kimi.. Daripada takde langsung kan.. Sikit pun tak ape la.. Yang penting, niat nak korban tu ikhlas la kan.. kang tak pasal2 jadik tak ikhlas bila masing2 protes tak dapat daging.. hehehe


Daging korban Aidil Adha 1432H

Hari ni pun pencen masak jap.. Hubby wat balik lauk pauk.. Gotong royong satu kolej katanya.. Owh.. dinda amatlah suka dapat makan free macam ni.. hikhik (macam ni punye orang pon ade ke??? =P)



sape2 orang Melaka tahulah kot  jenis masakan dalam pic tu.. Dalam mangkuk atas tu sup tulang, dalam periuk plak aku tak pasti.. Hubby kate garam asam.. yeke?? ke ade nama lain?? hehe.. Kurang arif lauk pauk Melaka nih..

Lagi dua mangkuk tu dalca sayur dan daging goreng darat.. Totally different ngan masakan Kelantan.. tapi yela, nama pun merantau.. masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau plak menguak.. Kena ikut adat resam setempat la kan... Variasi budaya giteww....

Sekian dulu repekan di kala perut kekenyangan.. serius mati kutu nak masak lauk lepas ni.. Asyik2 menu daging la kan.. Hadoiii la... darah tinggi tak pasal2 karang.. kuikui.. Kemudianlah pikir sal menu nih.. Buka nak masak hari ni pun.. Babaiii u olssss =)



7 comments:

kakchik@ella said...

KC dpt 2 plastik daging korban. Hihi.

RynaHakimi said...

@KC
wah..banyak tu kak..kite ni takde org bagi pon..hehehe.. Dapat yang ni pon dah syukur dah.. Alhamdulillah =)

Rinna said...

Byk dpt tuh..boleh buat macam2 jenis resipi tuh.. :)

nur easy said...

daging fresh tu.. sedap kan masak macam2.. err pemilik daging qurban tak boleh makan/ambil bahagian daging kan..;)

RynaHakimi said...

@Rinna
Tula,takde idea lagi nak masak ape

@nur easy
Ish, salah tu.kalau nazar baru pemilik takleh makan daging tu..boleh je makan.. nak agih2kan lagi afdhal..nama pun korban kan, memanglah sunat diagih2kan =)

Pia said...

"akak pun dpt gak daging korban ni w/pun sikit alhamdulillah..rezeki anak2....pasni kita pakat2 masak menu daging ler hari2.."

RynaHakimi said...

@Pia
tula..hari2 menu daging la kite..hihihi..

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...