Saturday, July 9, 2011

Ikan masak stim lagii (^_^)


Hari tu ikan kukus versi berkunyit..kali ni versi berhalia pulak.. konsepnya same je, yang penting cukup masam manisnya.. Resipi ikan masak stim ni diberi oleh encik burn, ofismate encik suami.. Thanks ye en.burn.. Sedap ikan ni.. En. burn ni seorang pesara tentera yang sangat terer masak..bukan senang tau nak dapat resepi percuma dari beliau..hehe ;)

Meh kongsi resepi.. cuba jangan tak cuba ye (^_^)



RESEPI IKAN MASAK STIM/ KUKUS HALIA

Bahan2
  • Ikan saiz besar ikut pilihan masing2 (aku guna ikan selar je)
  • 2 inci halia-separuh dimayang dan tumbuk
  • 2 batang serai-ketuk/hiris nipis
  • 3 biji limau nipis-ambil jus
  • Bawang putih-tumbuk
  • Bawang merah-hiris
  • Sedikit daun ketumbar
  • Lobak merah-potong ikut suka
  • 4 biji cilipadi-hiris
  • Sedikit sos tiram
  • Sedikit kicap manis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 sudu besar tepung jagung-bancuh dgn air
Cara-cara
  1. Bersihkan ikan.. Kemudian lumurkan dengan bawang putih, halia tumbuk, sos tiram, bancuhan tepung jagung, garam, gula, kicap dan jus limau hingga sebati..
  2. Panaskan periuk pengukus.. Bila dah menggelegak, masukkan ikan yang dah diperap tadi.. Tabur rata bawang merah, serai dan halia yang dah dimayang tadi..
  3. Bila hampir masak (anggaran 15 minit), masukkan cilipadi, lobak merah dan ketumbar.. 
  4. Kukus lagi selama beberapa minit hingga sayur layu.. Siap =)

Senang je masaknya.. Sangat sesuai bagi mereka yang sedang berdiet.. huhu..Lepas ni bolehla masak selalu..selamat mencuba ye =)


5 comments:

-Sara- said...

sodapnyaaaaaa

RynaHakimi said...

@sara
cube ye nanti..makan untuk baby =)

RynaHakimi said...

@sara
cube ye nanti..makan untuk baby =)

Fadzillah said...

wow..lapa lak pepagi buta ni..hihi

RynaHakimi said...

@Fadzillah
Jom sarapan :)

Saturday, July 9, 2011

Ikan masak stim lagii (^_^)


Hari tu ikan kukus versi berkunyit..kali ni versi berhalia pulak.. konsepnya same je, yang penting cukup masam manisnya.. Resipi ikan masak stim ni diberi oleh encik burn, ofismate encik suami.. Thanks ye en.burn.. Sedap ikan ni.. En. burn ni seorang pesara tentera yang sangat terer masak..bukan senang tau nak dapat resepi percuma dari beliau..hehe ;)

Meh kongsi resepi.. cuba jangan tak cuba ye (^_^)



RESEPI IKAN MASAK STIM/ KUKUS HALIA

Bahan2
  • Ikan saiz besar ikut pilihan masing2 (aku guna ikan selar je)
  • 2 inci halia-separuh dimayang dan tumbuk
  • 2 batang serai-ketuk/hiris nipis
  • 3 biji limau nipis-ambil jus
  • Bawang putih-tumbuk
  • Bawang merah-hiris
  • Sedikit daun ketumbar
  • Lobak merah-potong ikut suka
  • 4 biji cilipadi-hiris
  • Sedikit sos tiram
  • Sedikit kicap manis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 sudu besar tepung jagung-bancuh dgn air
Cara-cara
  1. Bersihkan ikan.. Kemudian lumurkan dengan bawang putih, halia tumbuk, sos tiram, bancuhan tepung jagung, garam, gula, kicap dan jus limau hingga sebati..
  2. Panaskan periuk pengukus.. Bila dah menggelegak, masukkan ikan yang dah diperap tadi.. Tabur rata bawang merah, serai dan halia yang dah dimayang tadi..
  3. Bila hampir masak (anggaran 15 minit), masukkan cilipadi, lobak merah dan ketumbar.. 
  4. Kukus lagi selama beberapa minit hingga sayur layu.. Siap =)

Senang je masaknya.. Sangat sesuai bagi mereka yang sedang berdiet.. huhu..Lepas ni bolehla masak selalu..selamat mencuba ye =)


5 comments:

-Sara- said...

sodapnyaaaaaa

RynaHakimi said...

@sara
cube ye nanti..makan untuk baby =)

RynaHakimi said...

@sara
cube ye nanti..makan untuk baby =)

Fadzillah said...

wow..lapa lak pepagi buta ni..hihi

RynaHakimi said...

@Fadzillah
Jom sarapan :)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...