Thursday, January 13, 2011

Resepi Gulai Daging Ala Kelantan

Haiyaa!! semalam gulai ikan. Hari ni gulai daging pulak. Hubby nak makan punya pasal kena la buat. Esok tak mau menu lemak2 dah. Mau singgang la pulak. Hehehe..baik untuk kesihatan.

Gulai daging style ni manis sikit sebab buh gula melaka. Tapi cover ngan rasa asam keping tu, jadi la masam manis. Memang sedapla kalau nak wat cicah roti ke, rotijala ke. Terpulangla pd selera masing2. Gulai ni memang femes kat Kelantan. Sempat la berguru ngn my mom resepi ni. Kena blend bawang besar, lengkuas, kunyit, cilihijau siam. Haaa.tang cilihijau siam ni memang takkan jumpa kat tempat len. Kat Melaka ni pun cari memang tak jumpa. Cili Siam ni pedas n kaler hijau muda. Tak macam cili hijau yang macam dalam gambar kat bawah nih. Yang ni tak pedas pun kalau nak dibandingkan dengan cilihijau Siam tu. Kat kelantan & Terengganu je jumpa. Tapi skang ni taktau la kot2 dah sampai ke negeri2 lain. hehe


Cili ni tak pedas pun, kira cili sayur la..huhu..Buat ulam pon boleh


Tapi dah takde cilihijau Siam tu, aku guna yang ni jela. Takla beza sangat. Yang penting, kena tumis sampai wangi semua bahan2 kisar tu. Kalau tak, memang tak berapa menjadi la. Ni dia rupa gulai daging tu..


Tadaaaa..ini dia gulainya (^_^)


Hubby suka gulai ni sebab katanya rasa macam gulai kawah. Jom semak resepinya pulak:

Bahan-bahan (3-4orang)
  • Daging1/2 kilo-potong kecil2 senang nak bagi empuk
  • Santan 1/2 kotak-kalau nak pekat lagi tambahla lagi
  • 3 s/b Rempah kari ayam dan daging Babas/Adabi
  • 2 s/b ciliboh
  • 2 asam keping
  • 1 s/b kerisik
  • Garam secukup rasa
  • Manisan/gula melaka secukup rasa
  • Air secukupnya
  • Sedikit minyak untuk menumis
Bahan Tumis
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 biji pelaga
  • 2 biji bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 2 labu bawang merah besar-kisar/tumbuk
  • Halia 2 inci-kisar/tumbuk
  • Lengkuas 1 inci-kisar/tumbuk
  • 2 ulas bawang putih-kisar/tumbuk
  • Cilihijau 2 biji -kisar/tumbuk
Cara-cara
  1. Tumis bahan yang dikisar didalam periuk hingga naik bau. Kemudian, masukkan ciliboh dan diikuti rempah kari Babas. Tumis lagi hingga garing. Bolehla masukkan daging
  2. Rebus daging hingga 3/4 empuk (anggaran 30-40minit) dengan api kecil. Kalau tak cukup empuk, masukkan lagi air.
  3. Bila dah cukup empuk, bolehla masukkan santan dan bahan-bahan lain seperti asam keping, garam, kerisik dan gula melaka. Kacau biar sebati.
  4. Bila santan dah mula menggelegak, masukkan kentang yang dipotong kecil. Biarkan masak dengan menggunakan api kecil. Gulai bolehlah di kacau sekali-sekali.
  5. Masak lagi hingga kentang empuk dan rasakan kuah. Siap..
  6. Bolehla dimamam..huhuhu
*p/s: Masa rebus daging tu, masukkan sudu besi supaya cepat empuk kalau kat kampung selalu guna daun nangka. Tapi kat sini tak de pokok nangka. So, guna sudu pun bolehla. Huhu..Combine ngan ayam goreng kunyit untuk lunch hari ni. Tapi resepi tak tepek lagi. karang2 la sket. Ngeh2..Angin malas dah datang ni. Muahaha..Adioss (^_^)!



3 comments:

anamizu said...

wahhhhh sedapnye...
lapar pulak cik ana tengok..hihi


latest entry : |SEGMEN AKU & DRAMA KOREA|

Wan Ryna said...

Ape lagi cik ana..masakla.resepi dah ade nih.hehe..

hawiz said...

cam sedak jah..ore klate gok nie..hihi

Thursday, January 13, 2011

Resepi Gulai Daging Ala Kelantan

Haiyaa!! semalam gulai ikan. Hari ni gulai daging pulak. Hubby nak makan punya pasal kena la buat. Esok tak mau menu lemak2 dah. Mau singgang la pulak. Hehehe..baik untuk kesihatan.

Gulai daging style ni manis sikit sebab buh gula melaka. Tapi cover ngan rasa asam keping tu, jadi la masam manis. Memang sedapla kalau nak wat cicah roti ke, rotijala ke. Terpulangla pd selera masing2. Gulai ni memang femes kat Kelantan. Sempat la berguru ngn my mom resepi ni. Kena blend bawang besar, lengkuas, kunyit, cilihijau siam. Haaa.tang cilihijau siam ni memang takkan jumpa kat tempat len. Kat Melaka ni pun cari memang tak jumpa. Cili Siam ni pedas n kaler hijau muda. Tak macam cili hijau yang macam dalam gambar kat bawah nih. Yang ni tak pedas pun kalau nak dibandingkan dengan cilihijau Siam tu. Kat kelantan & Terengganu je jumpa. Tapi skang ni taktau la kot2 dah sampai ke negeri2 lain. hehe


Cili ni tak pedas pun, kira cili sayur la..huhu..Buat ulam pon boleh


Tapi dah takde cilihijau Siam tu, aku guna yang ni jela. Takla beza sangat. Yang penting, kena tumis sampai wangi semua bahan2 kisar tu. Kalau tak, memang tak berapa menjadi la. Ni dia rupa gulai daging tu..


Tadaaaa..ini dia gulainya (^_^)


Hubby suka gulai ni sebab katanya rasa macam gulai kawah. Jom semak resepinya pulak:

Bahan-bahan (3-4orang)
  • Daging1/2 kilo-potong kecil2 senang nak bagi empuk
  • Santan 1/2 kotak-kalau nak pekat lagi tambahla lagi
  • 3 s/b Rempah kari ayam dan daging Babas/Adabi
  • 2 s/b ciliboh
  • 2 asam keping
  • 1 s/b kerisik
  • Garam secukup rasa
  • Manisan/gula melaka secukup rasa
  • Air secukupnya
  • Sedikit minyak untuk menumis
Bahan Tumis
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 biji pelaga
  • 2 biji bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 2 labu bawang merah besar-kisar/tumbuk
  • Halia 2 inci-kisar/tumbuk
  • Lengkuas 1 inci-kisar/tumbuk
  • 2 ulas bawang putih-kisar/tumbuk
  • Cilihijau 2 biji -kisar/tumbuk
Cara-cara
  1. Tumis bahan yang dikisar didalam periuk hingga naik bau. Kemudian, masukkan ciliboh dan diikuti rempah kari Babas. Tumis lagi hingga garing. Bolehla masukkan daging
  2. Rebus daging hingga 3/4 empuk (anggaran 30-40minit) dengan api kecil. Kalau tak cukup empuk, masukkan lagi air.
  3. Bila dah cukup empuk, bolehla masukkan santan dan bahan-bahan lain seperti asam keping, garam, kerisik dan gula melaka. Kacau biar sebati.
  4. Bila santan dah mula menggelegak, masukkan kentang yang dipotong kecil. Biarkan masak dengan menggunakan api kecil. Gulai bolehlah di kacau sekali-sekali.
  5. Masak lagi hingga kentang empuk dan rasakan kuah. Siap..
  6. Bolehla dimamam..huhuhu
*p/s: Masa rebus daging tu, masukkan sudu besi supaya cepat empuk kalau kat kampung selalu guna daun nangka. Tapi kat sini tak de pokok nangka. So, guna sudu pun bolehla. Huhu..Combine ngan ayam goreng kunyit untuk lunch hari ni. Tapi resepi tak tepek lagi. karang2 la sket. Ngeh2..Angin malas dah datang ni. Muahaha..Adioss (^_^)!



3 comments:

anamizu said...

wahhhhh sedapnye...
lapar pulak cik ana tengok..hihi


latest entry : |SEGMEN AKU & DRAMA KOREA|

Wan Ryna said...

Ape lagi cik ana..masakla.resepi dah ade nih.hehe..

hawiz said...

cam sedak jah..ore klate gok nie..hihi

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...