Tuesday, September 9, 2014

Asam Pedas Patin

Assalamualaikum wbt

Sehari satu resipi!! Hoyeah.. Walaupun resipi sama ulang tayang, ku tak kesah. Janji ber'update'. Hikhik. Asam pedas je pun :p

Encik suami suka request asam pedas yang tak pekat, dan tak begitu pedas. Payah juga nak menepati selera beliau. Sebab nama pun asam pedas. Haruslah pedas kan?? Terpaksalah kurangkan cili. Itu yang warna tak begitu menarik. Kalau lebih merah mesti lebih meletopsss giteww. Kihkih. Tapi takkan boleh lawan asam pedas Melaka yang kawww!! Lama tak ke Melaka, rindu aiihhhh kat asam pedas tetel yang marvelous!

Jom layan resipi. Kalau ada yang terkurang harap boleh rekemen resepi yang lagi mantop ye. Bantuan otai-otai sekalian amatlah saya hargai :)

RESEPI ASAM PEDAS IKAN PATIN




Bahan-bahan
  • 1 ekor ikan patin (sy guna patin hitam je)
  • Beberapa tangkai daun kesum
  • Garam & Gula secukup rasa 
  • Sedikit jus asam jawa
  • Ciliboh/cili giling 3-4 sudu besar (sila tambah jika nak lebih pedas)
  • Air secukupnya.
  • Bahan Tumis
  • 3 ulas bwg merah-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1 inci halia-kisar 
  • 2 biji tomato-kisar
  • 1 inci lengkuas-kisar
  • 1 batang serai-titik 
  • 1 sudu teh lada hitam
  • Bendi secukupnya

Cara-cara 
  • Bersihkan ikan patin. Potong kpd beberapa bahagian.
  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 tumis  (bahan kisar, serai, lada hitam, lengkuas,dll)
  • Apabila bahan yang ditumis tadi naik baunya, masukkan ciliboh/cili giling. Tumis lagi sampai pecah minyak. 
  • Then, masukkan air. Bila menggelegak, masukkan ikan tadi. Masukkan juga jus asam jawa, gula garam dan daun kesum.
  • Biarkan menggelegak selama 15-20 minit atau sehingga rasa kuah sebati dan pekat.
  • Masukkan bendi. Jangan terlalu lama agar bendi tak overcooked (pilih bendi muda ye)



Ada juga resipi yang gunakan jintan putih dan jintan manis. Macam menarik je. Boleh cuba di lain hari. Encik suami pun dan ada hobi baru, memancing. Kalau dapat ikan ku asam pedaskan kamu. Hehehe.

Ok, hingga jumpa lagi. Babai :)


RYNAHAKIMI

Monday, September 8, 2014

Kek Batik: Resepi ulangan

Assalamualaikum wbt.

Pandai buat kek batik je ke? Hahaha.. Sila sentapkan diri sendiri. Ok, kek gula hangus pun i pandai buat tau. Yang kek lain-lain tu ermmmm..ermmmm.... Nantilah nak belajar sampai lulus. Hahaha

Jujur saya tak berapa mahir mem'baking'. Siapa yang folow saya dari awal blogging tahulah sedikit sebanyak tentang saya kan. Sedikit keras tangan di situ. Tapi dalam usaha menambah baik ilmu yang sedia ada. Di mana ada kemahuan, di situ ada HIGHWAY!!! A big thanks to Kak Ita Masam Manis atas perkonsgian tips & petua hebat dalam ilmu pembuatan kek. Sungguh kagum dengan kemahiran memasak dan mem'baking' beliau.

Ok, back to the topic. Kek Batik ini saya buat semasa family gathering beberapa minggu yang lalu. Antara kek kegemaran saya dan suami juga. Cuma kini kena kurangkan intake gula. Jadi, tak bolehlah makan mengikut hawa napsu semata-mata. Hihi



Dalam banyak-banyak resepi, yang inilah paling menambat hati saya. Mungkin ada yang tak gemar guna telur, tapi bagi saya telur itu penting sebagai agen pelekat. Kalau tak, kek berderai dan tak cantik bila dipotong. Pernah kurangkan kuantiti dari 3 biji kepada 2 biji telur. Hasilnya, kek jadi berhabuk dan kering. Kuciwa hatiku..ehehe

Resepi lain juga menyebabkan kek batik teksturnya lebih keras dan ciri-ciri biskut marie yang rapuh masih kekal. Itu bukan kek, tapi biskut batik. Hehehe. Tapi apapun terpulang kepada selera si pemakannnya. Tak semestinya apa yang kita suka digemari orang lain, ye tak?? Tepuk dada tanya perut. Ehhh??

Untuk perkongsian, saya tempek resepi lama kek batik di sini. Zaman sekarang resepi dah dipelbagaikan. Kek Batik fusion gitewww. Hehe.. Boleh tambah badam tumbuk, hazel nut, atau apa sahaja yang anda gemari. :)



RESEPI KEK BATIK 

Bahan2

  • 1 paket biskut Merie (350g)
  • 250g mentega (buttercup sedap)
  • 3 biji telur
  • 1 cawan susu pekat  (saya kurangkan kpd 1/2 cup)
  • 1/2 cawan gula (saya kurangkan kpd 1/2 cup)
  • 1/2 sudu kecil nescafe
  • 1 s/b susu tepung (optional)
  • 1 cawan air panas
  • 1 botol kecil serbuk koko
  • 1 cawan milo
  • Coklat bar-untuk hiasan
  • Coklat rice
Cara2
  1. Cairkan mentega dalam kuali dan ketepikan..
  2. Dalam bekas lain, pukul telur dan gula (telur tak kembang pun tak apa..ehe).. Masukkan juga susu
  3. Masukkan serbuk koko, milo, susu tepung, nescafe dan air panas.. bancuh hingga sebati
  4. kemudian transfer ke dalam kuali yang ada mentega cair tadi.. Masak dengan api kecil dan kacau selalu (kalau tak nanti telur berketul2)
  5. Masak hingga  pekat..
  6. Last sekali, masukkan biskut merie. kacau rata..Tak payah patahkan biskut kalau nak ia berbatik dengan cun sekali..hehe..
  7. Bila dah siap, masukkan ke dalam loyang yang dah dilapik kertas minyak (buh dalam tupperware biase pun takpe).. Then, tekan sampai padat..
  8. Terbalikkan sebelum dihias dan dipotong. Taknak terbalikkan pun boleh saja. Aci potong aje dalam loyang. Kalau potong dalam tupperware kang nangessss!!!  hihi



 Untuk resepi STEP BY STEP boleh ke link ini. Yang ini saya kopipes entry lama. Memang resepi yang tak akan mengecewakan anda. 

Lagi satu tips, tak perlu patahkan biskut merie jika nak lapisan kek yang cantik memanjang. 

SELAMAT MENCUBA!! :)


RYNAHAKIMI

Saturday, September 6, 2014

Prawn Cream Cheese Pasta ala Secret Recipe

Assalamualaikum wbt

Amboi.. western bukan main lagi tajuk. Hikhik. Sesekali menyimpang dari tekak melayu best juga. Makaroni, spageti, fetucini, dan lain lain. Semuanya sepupu sepapat. Rasa lebih kurang sama. Sedap dimasak berkrim keju atau bolognese.

Rasanya di pasaran berbagai-bagai perisa. Kalau jenama Prego, boleh cuba herb cheese, mushroom, carbonara dan sebagainya. Tak dan nak mengejar. Banyak sungguh rangkaian sosnya. Tapi satu je, terlebih MSG dalam setiap hidangan masakan. Itu yang ku tak gemar. Huhuhu

Kali ni, saya cuba resepi yang diberi oleh kakak. Semasa menziarah kami, kakak bawakan 'mangkuk tingkat' berisi makaroni cheese ni. Mula-mula rasa, macam susu. Dua kali rasa, macam cheese. Tiga kali rasa, habis sepinggan makaroni. Haha. Memang sedap kerana teksturnya yang 'creamy' dan asli. Terfikir juga, ini sos segera Prego kah? Rasanya tak pernah masak perisa ini.




Risik punya risik, benarlah ia bukan sos segera. Malah olahan sendiri yang lebih jimat, sedap dan berbaloi-baloi. Boleh makan 3 hari 3 malam banyaknya. Haha *overclaim*. Tapi sungguh saya suka resepi ini. Taklah risau dengan kandungan MSG lagi. Yeay!!!

Untuk rujukan akan datang, maka bersemadilah resepi pasta yang sedap ini di sini. 'Wajib' cuba lagi di lain hari ;)

RESEPI SPIRAL PASTA WITH PRAWN CHEESE GRAVY



Bahan-bahan

* 1/2 - 1 paket pasta kegemaran (macaroni, fetucini, spiral, dll) 
*500ml susu segar/full cream- Saya guna susu fullcream Magnolia (850ml)
*10-12 kpg keju chesdale (saya guna jenama Emborg)
*Sedikit lada sulah
*3 ulas bawang putih -ketuk
*1 s/b tepung jagung (nak lebih pekat tambah lagi)
*Oregano kering secukup rasa (saya tambah)



*Udang 300g (nak lebih sila tambah)
*1 tin straw mushroom (boleh juga guna cendawan shitake, butang, dll)
*Butter untuk menumis
*Air secukupnya
*Garam secukup rasa.


Cara-cara

1. Mula-mula rebus pasta hingga masak.
2. Dalam masa yang sama, rebus udang dan mushroom seketika. Simpan air rebusan untuk kuah/sos nanti.
3. Panaskan butter, tumis bawang putih hingga naik bau (api sederhana tau, api besar kang hangus). Kemudian masukkan tepung jagung. Tumis lagi hingga keperangan.
4. Masukkan stok/air rebusan udang. Kacau sebati. Masukkan juga susu segar. Biarkan menggelegak.
5. Kemudian, masukkan pula kepingan keju chesdale ke dalam kuah.
6. Masukkan udang dan straw mushroom yang sudah direbus tadi. Masukkan juga lada sulah, garam dan oregano. Sesuaikan mengikut citarasa.
 7. Biarkan menggelegak dan masak sebati. Tutup api, dan bolehlah dihidangkan dengan pasta yang telah direbus tadi.


Senang kan? Rasa kuah ini sebiji seperti mushroom soup Pizza Hut. Nak cicah roti pun boleh. Hafiey makan pun bertambah-tambah. Sepinggan memang boleh habis kalau disuap. Syok sungguh! Dah tahu kegemaran baru Hafiey selain mee, mihun dan kuetiau. Hehehe

Kuah atau sos boleh disesuaikan kepekatan mengikut selera anda. Jika suka lebih pekat, tambah tepung jagung ya. Tepung gandum pun boleh. Asal bukan tepung beras pulut sudah. Kang jadi dodol tak dapek den nak nolong. Haha

Ok, sekian dulu coretan hujung minggu. Jumpa lagi.


RYNAHAKIMI

Tuesday, September 9, 2014

Asam Pedas Patin

Assalamualaikum wbt

Sehari satu resipi!! Hoyeah.. Walaupun resipi sama ulang tayang, ku tak kesah. Janji ber'update'. Hikhik. Asam pedas je pun :p

Encik suami suka request asam pedas yang tak pekat, dan tak begitu pedas. Payah juga nak menepati selera beliau. Sebab nama pun asam pedas. Haruslah pedas kan?? Terpaksalah kurangkan cili. Itu yang warna tak begitu menarik. Kalau lebih merah mesti lebih meletopsss giteww. Kihkih. Tapi takkan boleh lawan asam pedas Melaka yang kawww!! Lama tak ke Melaka, rindu aiihhhh kat asam pedas tetel yang marvelous!

Jom layan resipi. Kalau ada yang terkurang harap boleh rekemen resepi yang lagi mantop ye. Bantuan otai-otai sekalian amatlah saya hargai :)

RESEPI ASAM PEDAS IKAN PATIN




Bahan-bahan
  • 1 ekor ikan patin (sy guna patin hitam je)
  • Beberapa tangkai daun kesum
  • Garam & Gula secukup rasa 
  • Sedikit jus asam jawa
  • Ciliboh/cili giling 3-4 sudu besar (sila tambah jika nak lebih pedas)
  • Air secukupnya.
  • Bahan Tumis
  • 3 ulas bwg merah-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1 inci halia-kisar 
  • 2 biji tomato-kisar
  • 1 inci lengkuas-kisar
  • 1 batang serai-titik 
  • 1 sudu teh lada hitam
  • Bendi secukupnya

Cara-cara 
  • Bersihkan ikan patin. Potong kpd beberapa bahagian.
  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 tumis  (bahan kisar, serai, lada hitam, lengkuas,dll)
  • Apabila bahan yang ditumis tadi naik baunya, masukkan ciliboh/cili giling. Tumis lagi sampai pecah minyak. 
  • Then, masukkan air. Bila menggelegak, masukkan ikan tadi. Masukkan juga jus asam jawa, gula garam dan daun kesum.
  • Biarkan menggelegak selama 15-20 minit atau sehingga rasa kuah sebati dan pekat.
  • Masukkan bendi. Jangan terlalu lama agar bendi tak overcooked (pilih bendi muda ye)



Ada juga resipi yang gunakan jintan putih dan jintan manis. Macam menarik je. Boleh cuba di lain hari. Encik suami pun dan ada hobi baru, memancing. Kalau dapat ikan ku asam pedaskan kamu. Hehehe.

Ok, hingga jumpa lagi. Babai :)


RYNAHAKIMI

Monday, September 8, 2014

Kek Batik: Resepi ulangan

Assalamualaikum wbt.

Pandai buat kek batik je ke? Hahaha.. Sila sentapkan diri sendiri. Ok, kek gula hangus pun i pandai buat tau. Yang kek lain-lain tu ermmmm..ermmmm.... Nantilah nak belajar sampai lulus. Hahaha

Jujur saya tak berapa mahir mem'baking'. Siapa yang folow saya dari awal blogging tahulah sedikit sebanyak tentang saya kan. Sedikit keras tangan di situ. Tapi dalam usaha menambah baik ilmu yang sedia ada. Di mana ada kemahuan, di situ ada HIGHWAY!!! A big thanks to Kak Ita Masam Manis atas perkonsgian tips & petua hebat dalam ilmu pembuatan kek. Sungguh kagum dengan kemahiran memasak dan mem'baking' beliau.

Ok, back to the topic. Kek Batik ini saya buat semasa family gathering beberapa minggu yang lalu. Antara kek kegemaran saya dan suami juga. Cuma kini kena kurangkan intake gula. Jadi, tak bolehlah makan mengikut hawa napsu semata-mata. Hihi



Dalam banyak-banyak resepi, yang inilah paling menambat hati saya. Mungkin ada yang tak gemar guna telur, tapi bagi saya telur itu penting sebagai agen pelekat. Kalau tak, kek berderai dan tak cantik bila dipotong. Pernah kurangkan kuantiti dari 3 biji kepada 2 biji telur. Hasilnya, kek jadi berhabuk dan kering. Kuciwa hatiku..ehehe

Resepi lain juga menyebabkan kek batik teksturnya lebih keras dan ciri-ciri biskut marie yang rapuh masih kekal. Itu bukan kek, tapi biskut batik. Hehehe. Tapi apapun terpulang kepada selera si pemakannnya. Tak semestinya apa yang kita suka digemari orang lain, ye tak?? Tepuk dada tanya perut. Ehhh??

Untuk perkongsian, saya tempek resepi lama kek batik di sini. Zaman sekarang resepi dah dipelbagaikan. Kek Batik fusion gitewww. Hehe.. Boleh tambah badam tumbuk, hazel nut, atau apa sahaja yang anda gemari. :)



RESEPI KEK BATIK 

Bahan2

  • 1 paket biskut Merie (350g)
  • 250g mentega (buttercup sedap)
  • 3 biji telur
  • 1 cawan susu pekat  (saya kurangkan kpd 1/2 cup)
  • 1/2 cawan gula (saya kurangkan kpd 1/2 cup)
  • 1/2 sudu kecil nescafe
  • 1 s/b susu tepung (optional)
  • 1 cawan air panas
  • 1 botol kecil serbuk koko
  • 1 cawan milo
  • Coklat bar-untuk hiasan
  • Coklat rice
Cara2
  1. Cairkan mentega dalam kuali dan ketepikan..
  2. Dalam bekas lain, pukul telur dan gula (telur tak kembang pun tak apa..ehe).. Masukkan juga susu
  3. Masukkan serbuk koko, milo, susu tepung, nescafe dan air panas.. bancuh hingga sebati
  4. kemudian transfer ke dalam kuali yang ada mentega cair tadi.. Masak dengan api kecil dan kacau selalu (kalau tak nanti telur berketul2)
  5. Masak hingga  pekat..
  6. Last sekali, masukkan biskut merie. kacau rata..Tak payah patahkan biskut kalau nak ia berbatik dengan cun sekali..hehe..
  7. Bila dah siap, masukkan ke dalam loyang yang dah dilapik kertas minyak (buh dalam tupperware biase pun takpe).. Then, tekan sampai padat..
  8. Terbalikkan sebelum dihias dan dipotong. Taknak terbalikkan pun boleh saja. Aci potong aje dalam loyang. Kalau potong dalam tupperware kang nangessss!!!  hihi



 Untuk resepi STEP BY STEP boleh ke link ini. Yang ini saya kopipes entry lama. Memang resepi yang tak akan mengecewakan anda. 

Lagi satu tips, tak perlu patahkan biskut merie jika nak lapisan kek yang cantik memanjang. 

SELAMAT MENCUBA!! :)


RYNAHAKIMI

Saturday, September 6, 2014

Prawn Cream Cheese Pasta ala Secret Recipe

Assalamualaikum wbt

Amboi.. western bukan main lagi tajuk. Hikhik. Sesekali menyimpang dari tekak melayu best juga. Makaroni, spageti, fetucini, dan lain lain. Semuanya sepupu sepapat. Rasa lebih kurang sama. Sedap dimasak berkrim keju atau bolognese.

Rasanya di pasaran berbagai-bagai perisa. Kalau jenama Prego, boleh cuba herb cheese, mushroom, carbonara dan sebagainya. Tak dan nak mengejar. Banyak sungguh rangkaian sosnya. Tapi satu je, terlebih MSG dalam setiap hidangan masakan. Itu yang ku tak gemar. Huhuhu

Kali ni, saya cuba resepi yang diberi oleh kakak. Semasa menziarah kami, kakak bawakan 'mangkuk tingkat' berisi makaroni cheese ni. Mula-mula rasa, macam susu. Dua kali rasa, macam cheese. Tiga kali rasa, habis sepinggan makaroni. Haha. Memang sedap kerana teksturnya yang 'creamy' dan asli. Terfikir juga, ini sos segera Prego kah? Rasanya tak pernah masak perisa ini.




Risik punya risik, benarlah ia bukan sos segera. Malah olahan sendiri yang lebih jimat, sedap dan berbaloi-baloi. Boleh makan 3 hari 3 malam banyaknya. Haha *overclaim*. Tapi sungguh saya suka resepi ini. Taklah risau dengan kandungan MSG lagi. Yeay!!!

Untuk rujukan akan datang, maka bersemadilah resepi pasta yang sedap ini di sini. 'Wajib' cuba lagi di lain hari ;)

RESEPI SPIRAL PASTA WITH PRAWN CHEESE GRAVY



Bahan-bahan

* 1/2 - 1 paket pasta kegemaran (macaroni, fetucini, spiral, dll) 
*500ml susu segar/full cream- Saya guna susu fullcream Magnolia (850ml)
*10-12 kpg keju chesdale (saya guna jenama Emborg)
*Sedikit lada sulah
*3 ulas bawang putih -ketuk
*1 s/b tepung jagung (nak lebih pekat tambah lagi)
*Oregano kering secukup rasa (saya tambah)



*Udang 300g (nak lebih sila tambah)
*1 tin straw mushroom (boleh juga guna cendawan shitake, butang, dll)
*Butter untuk menumis
*Air secukupnya
*Garam secukup rasa.


Cara-cara

1. Mula-mula rebus pasta hingga masak.
2. Dalam masa yang sama, rebus udang dan mushroom seketika. Simpan air rebusan untuk kuah/sos nanti.
3. Panaskan butter, tumis bawang putih hingga naik bau (api sederhana tau, api besar kang hangus). Kemudian masukkan tepung jagung. Tumis lagi hingga keperangan.
4. Masukkan stok/air rebusan udang. Kacau sebati. Masukkan juga susu segar. Biarkan menggelegak.
5. Kemudian, masukkan pula kepingan keju chesdale ke dalam kuah.
6. Masukkan udang dan straw mushroom yang sudah direbus tadi. Masukkan juga lada sulah, garam dan oregano. Sesuaikan mengikut citarasa.
 7. Biarkan menggelegak dan masak sebati. Tutup api, dan bolehlah dihidangkan dengan pasta yang telah direbus tadi.


Senang kan? Rasa kuah ini sebiji seperti mushroom soup Pizza Hut. Nak cicah roti pun boleh. Hafiey makan pun bertambah-tambah. Sepinggan memang boleh habis kalau disuap. Syok sungguh! Dah tahu kegemaran baru Hafiey selain mee, mihun dan kuetiau. Hehehe

Kuah atau sos boleh disesuaikan kepekatan mengikut selera anda. Jika suka lebih pekat, tambah tepung jagung ya. Tepung gandum pun boleh. Asal bukan tepung beras pulut sudah. Kang jadi dodol tak dapek den nak nolong. Haha

Ok, sekian dulu coretan hujung minggu. Jumpa lagi.


RYNAHAKIMI

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...