Tuesday, October 11, 2011

Cerita semalam

Kata orang, kalau bersedih tu jangan keterlaluan.. Tak salah menangis jika itu bisa mengubati hati yang gundah.. tapi itu cerita semalam la.. Dah tak ada apa yang nak disedihkan, mahupun dirisaukan.. Segalanya dah beransur baik seperti sediakala.*kisahnya di SINI dan SINI*

Semalam emosi sedikit terganggu, nak buat kerja pon serba tak kena.. Niat nak update blog pun terpaksa ditangguh dek hati yang tak keruan..

Mood sudah kembali ceria..yeay!! chill.. huhu... Mahu update aktiviti dapur semalam.. Hmm, kalaulah berita sedih tu aku tahu sebelum kerja masak-masak ni, kompem tak berasap dapurku semalam.. Mana boleh masak dalam keadaan risau.. Kalau masak pon, mesti terjejas rasa (bila panik, kadang2 lupa dah buh garam ke tak..hikhik)

Dah lama kepingin nak makan lauk kenduri kawen (femes kat pantai timur).. Rindu nak makan gulai kawah, atau dikenali juga sebagai gulai darat.. Kebetulan hubby ada beli perencah gulai kawah ni.. 

Owh, aku sebenarnya tak gemar sangat guna rempah segera (buat rencah sendiri pon rasanya lebih sedap kot).. Kita taktau kandungan sebenar suatu perencah tu kan.. Terlebih pak aji tu satu hal.. Bahan pengawet lagi.. Ish..gerun mengenangkan penyakit2 bahaya zaman sekarang nih.. Tapi benda da ada, guna la jugak sikit, buat 'ubat'..hehe..




Kalau ikut resepi belakang kotak perencah ni, aci tumis dia ngan minyak aje.. Tapi aku ragu2 plak dengan kesedapannya.. Bila amik baunya, lebih kurang sama macam perencah mee maggi.. Apakah???  Bertambah curigalah kan si tukang masaknya nih..hehe.. So, penggunaan bawang dan bahan2 dapur sendiri lebih dititikberatkan.. Perencah ni guna 1 sudu aje =P


comotnya mangkuk iteww :)


RESEPI GULAI KAWAH

Bahan-bahan
  • Daging 300g (potong kecil)
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 1 inci halia-kisar
  • 1 inci lengkuas-kisar
  • 1 inci kunyit-kisar
  • 1-2 s/b perencah gulai kawah Slera- Optional
  • 2 s/b ketumbar-goreng tanpa minyak dan kisar
  • 6 tangkai lada kering-rendam dan kisar
  • 2 biji kentang-belah 4
  • 1 s/b budu-optional
  • 1 s/b kerisik
  • 1- kpg asam gelugur
  • Gula merah
  • Garam
  • Santan

 


Cara-cara
  1. Tumis bahan2 kisar dan perencah Slera hingga naik bau.. Then masukkan daging.. Renehkan/ biarkan daging empuk bersama2 bahan tumis.. jangan tambah garam selagi daging tak empuk ye..
  2. Bila daging dah empuk, masukkan ubi kentang, gula merah asam dan garam..
  3. Masukkan pula santan.. Biarkan mendidih.
  4. Bila kentang dah empuk, bolehlah dihidangkan =)

Kalau nak ikutkan, untuk dapatkan gulai kawah yang sedap haruslah dimasak guna kawah kan.. Tapi manalah nak cari kawah tengah2 bandar Melaka nih.. melampau la guna kawah semata nak masak untuk dua orang.. Buang tebiat ke hape..hihi.. Guna periuk pon boleh.. Janji bau dan rasa tak lari..

Gulai kawah/ gulai darat ni kaler kuning sket.. Memang femes kat Kelantan masa majlis kenduri kendara.. Lagi best kalau dibubuh umbut kelapa.. *tibe2 je rasa lapar*

Alang2 masak lauk kenduri nih, nak kena ade kombinasi yang sesuai la kan.. Ni dia partnernya.. tadaaaa...


Solok lada

Solok ni kurang umpphhh sebab guna cili hijau ni.. Kalau guna yang lagi satu jenis tu (biasanya jumpe kat Kelate), lagilah sedap.. Solok lada kalau tak pedas memang kuranglah sengatnya.. ecehhhhh..hehe




Dulu dah pernah share resepinya.. Senang aje..  Boleh cuba resepi dibawah..

SOLOK LADA

Bahan-bahan
  • Ikan kembong/selar/selayang: 4-5 ekor(saiz kecil.kalau besar 2-3 ekor je)
  • lada hijau- 10-12 biji (bergantung pd inti)
  • kelapa parut - 1 biji (separuh inti,separuh amik santan wat rebus lada tu)
  • kerisik- 1 sudu teh
  • lada hitam-10 biji
  • bawang merah- 5-6 ulas
  • bwg putih-2 ulas
  • halia sikit (dlm 1 inci)
  • garam,gula secukup rasa

Cara2:
  1. Mula2 rebus ikan tu..bila dah masak ambil isinye
  2. tumbuk lada hitam,bawang merah+bawang ptih+halia.letak dalam satu bekas
  3. tumbuk kelapa parut (kasar2 pon takpe)+ tumbuk ikan
  4. Gaul semua n tambah gula,garam,perasa.kalau nak inti elok,buh telur sikit.sebiji pon ok.
  5. Isi inti dalam cili hijau yang dah dibelah tengah.then susun dalam periuk.letak santan sikit.rebus sampai santan kering.dah siap.huhuhu

Copy & paste aje dari entry terdahulu..hehe.. okeylah.. Terpanjang pula entry nih.. Kes bertangguh punya pasal kan.. Semoga kegembiraan ini berpanjangan hendaknya.. Amiinn..



9 comments:

Cik Ice said...

Lapar pulak bila tengok pics tu.. :P hehe

Miss Sunshine said...

ryna, dah lame tak mkn gulai kawah.. sedapnya... kita tak boleh mkn solok lada.. pedas! hehe..

niesa said...

wah sedapnye teringat masakan mak...

RynaHakimi said...

@Cik Ice
Meh nak tapaukan..hehehe

@Miss sunshine
Solok lada yg ni tak pedas pon..kite makan gitu je, ratah..hehe

@niesa
hehe..masakan ibu memang sedap kan =)

nur easy said...

eh gulai kawah pun dah ada y instant ya.. mmg sedap masak dr scratch, tp kdg2 nak cepat perlu gak y segera2 ;)

RynaHakimi said...

@nur easy
Sekarang ni seme ade yg segera ez..cari aje kat supemaket.hehe.. =)

NoEn said...

Alhamdulillah..ayah dh sihat, rina boleh ler masak2 dengan happynya ye dak??hehe

bila hati suka, masakan pun jd makin sedap kan..

RynaHakimi said...

@Noen
Alhamdulillah Noen..dah ok dah, tapi dia dah kena pantang makan la..takleh berlemak sangat, pedas xleh..

Hehe...tula..kalo dah risau emmang takleh nak buat ape pon..tak keruan jadiknya =)

So Shy Lady said...

mnitik air liur ku, nak buat malas huhu

Tuesday, October 11, 2011

Cerita semalam

Kata orang, kalau bersedih tu jangan keterlaluan.. Tak salah menangis jika itu bisa mengubati hati yang gundah.. tapi itu cerita semalam la.. Dah tak ada apa yang nak disedihkan, mahupun dirisaukan.. Segalanya dah beransur baik seperti sediakala.*kisahnya di SINI dan SINI*

Semalam emosi sedikit terganggu, nak buat kerja pon serba tak kena.. Niat nak update blog pun terpaksa ditangguh dek hati yang tak keruan..

Mood sudah kembali ceria..yeay!! chill.. huhu... Mahu update aktiviti dapur semalam.. Hmm, kalaulah berita sedih tu aku tahu sebelum kerja masak-masak ni, kompem tak berasap dapurku semalam.. Mana boleh masak dalam keadaan risau.. Kalau masak pon, mesti terjejas rasa (bila panik, kadang2 lupa dah buh garam ke tak..hikhik)

Dah lama kepingin nak makan lauk kenduri kawen (femes kat pantai timur).. Rindu nak makan gulai kawah, atau dikenali juga sebagai gulai darat.. Kebetulan hubby ada beli perencah gulai kawah ni.. 

Owh, aku sebenarnya tak gemar sangat guna rempah segera (buat rencah sendiri pon rasanya lebih sedap kot).. Kita taktau kandungan sebenar suatu perencah tu kan.. Terlebih pak aji tu satu hal.. Bahan pengawet lagi.. Ish..gerun mengenangkan penyakit2 bahaya zaman sekarang nih.. Tapi benda da ada, guna la jugak sikit, buat 'ubat'..hehe..




Kalau ikut resepi belakang kotak perencah ni, aci tumis dia ngan minyak aje.. Tapi aku ragu2 plak dengan kesedapannya.. Bila amik baunya, lebih kurang sama macam perencah mee maggi.. Apakah???  Bertambah curigalah kan si tukang masaknya nih..hehe.. So, penggunaan bawang dan bahan2 dapur sendiri lebih dititikberatkan.. Perencah ni guna 1 sudu aje =P


comotnya mangkuk iteww :)


RESEPI GULAI KAWAH

Bahan-bahan
  • Daging 300g (potong kecil)
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 1 inci halia-kisar
  • 1 inci lengkuas-kisar
  • 1 inci kunyit-kisar
  • 1-2 s/b perencah gulai kawah Slera- Optional
  • 2 s/b ketumbar-goreng tanpa minyak dan kisar
  • 6 tangkai lada kering-rendam dan kisar
  • 2 biji kentang-belah 4
  • 1 s/b budu-optional
  • 1 s/b kerisik
  • 1- kpg asam gelugur
  • Gula merah
  • Garam
  • Santan

 


Cara-cara
  1. Tumis bahan2 kisar dan perencah Slera hingga naik bau.. Then masukkan daging.. Renehkan/ biarkan daging empuk bersama2 bahan tumis.. jangan tambah garam selagi daging tak empuk ye..
  2. Bila daging dah empuk, masukkan ubi kentang, gula merah asam dan garam..
  3. Masukkan pula santan.. Biarkan mendidih.
  4. Bila kentang dah empuk, bolehlah dihidangkan =)

Kalau nak ikutkan, untuk dapatkan gulai kawah yang sedap haruslah dimasak guna kawah kan.. Tapi manalah nak cari kawah tengah2 bandar Melaka nih.. melampau la guna kawah semata nak masak untuk dua orang.. Buang tebiat ke hape..hihi.. Guna periuk pon boleh.. Janji bau dan rasa tak lari..

Gulai kawah/ gulai darat ni kaler kuning sket.. Memang femes kat Kelantan masa majlis kenduri kendara.. Lagi best kalau dibubuh umbut kelapa.. *tibe2 je rasa lapar*

Alang2 masak lauk kenduri nih, nak kena ade kombinasi yang sesuai la kan.. Ni dia partnernya.. tadaaaa...


Solok lada

Solok ni kurang umpphhh sebab guna cili hijau ni.. Kalau guna yang lagi satu jenis tu (biasanya jumpe kat Kelate), lagilah sedap.. Solok lada kalau tak pedas memang kuranglah sengatnya.. ecehhhhh..hehe




Dulu dah pernah share resepinya.. Senang aje..  Boleh cuba resepi dibawah..

SOLOK LADA

Bahan-bahan
  • Ikan kembong/selar/selayang: 4-5 ekor(saiz kecil.kalau besar 2-3 ekor je)
  • lada hijau- 10-12 biji (bergantung pd inti)
  • kelapa parut - 1 biji (separuh inti,separuh amik santan wat rebus lada tu)
  • kerisik- 1 sudu teh
  • lada hitam-10 biji
  • bawang merah- 5-6 ulas
  • bwg putih-2 ulas
  • halia sikit (dlm 1 inci)
  • garam,gula secukup rasa

Cara2:
  1. Mula2 rebus ikan tu..bila dah masak ambil isinye
  2. tumbuk lada hitam,bawang merah+bawang ptih+halia.letak dalam satu bekas
  3. tumbuk kelapa parut (kasar2 pon takpe)+ tumbuk ikan
  4. Gaul semua n tambah gula,garam,perasa.kalau nak inti elok,buh telur sikit.sebiji pon ok.
  5. Isi inti dalam cili hijau yang dah dibelah tengah.then susun dalam periuk.letak santan sikit.rebus sampai santan kering.dah siap.huhuhu

Copy & paste aje dari entry terdahulu..hehe.. okeylah.. Terpanjang pula entry nih.. Kes bertangguh punya pasal kan.. Semoga kegembiraan ini berpanjangan hendaknya.. Amiinn..



9 comments:

Cik Ice said...

Lapar pulak bila tengok pics tu.. :P hehe

Miss Sunshine said...

ryna, dah lame tak mkn gulai kawah.. sedapnya... kita tak boleh mkn solok lada.. pedas! hehe..

niesa said...

wah sedapnye teringat masakan mak...

RynaHakimi said...

@Cik Ice
Meh nak tapaukan..hehehe

@Miss sunshine
Solok lada yg ni tak pedas pon..kite makan gitu je, ratah..hehe

@niesa
hehe..masakan ibu memang sedap kan =)

nur easy said...

eh gulai kawah pun dah ada y instant ya.. mmg sedap masak dr scratch, tp kdg2 nak cepat perlu gak y segera2 ;)

RynaHakimi said...

@nur easy
Sekarang ni seme ade yg segera ez..cari aje kat supemaket.hehe.. =)

NoEn said...

Alhamdulillah..ayah dh sihat, rina boleh ler masak2 dengan happynya ye dak??hehe

bila hati suka, masakan pun jd makin sedap kan..

RynaHakimi said...

@Noen
Alhamdulillah Noen..dah ok dah, tapi dia dah kena pantang makan la..takleh berlemak sangat, pedas xleh..

Hehe...tula..kalo dah risau emmang takleh nak buat ape pon..tak keruan jadiknya =)

So Shy Lady said...

mnitik air liur ku, nak buat malas huhu

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...