Tuesday, September 27, 2011

Ilham dari kedai mamak

Hari2 lepak kedai mamak, sampaikan tuan restoran dah kenal sangatlah kami berdua nih.. Heheh..bajet VVIP la ploks.. Suka lepak kat situ sebab servisnya sangat ok... makanan macam2 dan ade free wifi (standard la kedai mamak kan)..

Paling tak boleh lupa rojak mee yang penuh pinggan.. terbaekkkk.. Makan siap bersuap2 ngan encik suami.. Ahakssss.. Metafora je tu... Tu maknanya mee tu banyak sangat..sampai tak abis makan sorang2 =)

Setengah orang tak suka kedai mamak kan.. Aku ok je.. Asal makanan kena ngan selera, kami suka je.. Aku bab2 makan ni memang tak cerewet.. Encik Kimi pon same.. Semua balun.. Janji sedap dan halal..

Haaa..kembali pd topik asal.. Hari ni masak kari ayam ala mamak (konon la kan).. Tok lakiku mengidam la ploksss.. Makan plak dengan ikan rebus goreng.. Melelehh wehhhh..


 

RESEPI KARI AYAM ALA MAMAK


Bahan-bahan:
  • 1 ekor ayam-dipotong ikut suka
  • 1 genggam daun kari
  • 3 ulas bawang merah-mayang halus
  • 2 ulas bawang putih-mayang halus
  • 1 inci halia-diketuk
  • 1 batang serai-diketuk
  • 1 batang cili merah-dipotong halus
  • 1 sudu biji sawi
  • Sedikit halba(dalam secubit)
  • 2 sudu penuh rempah kari daging
  • 1 sudu cili giling
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air asam jawa
  • Minyak untuk menumis
  • 3 cawan air
  • 2 biji ubi kentang-kupas kulit dan potong 4 (aku tak letak pon)

Rempah tumis
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 3 biji buah pelaga
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 1 kuntum bunga lawang

Cara-cara:
  1. Panaskan minyak di dalam kuali. Masukkan biji sawi dan daun kari. Kacau seketika, barulah dimasukkan bawang merah, bawang putih, halia, cili merah, serai dan rempah tumis. Tumis sehingga layu.
  2. Bancuhkan rempah kari dan cili giling bersama air asam jawa. Masukkan ke dalam tumisan tadi. Tumis sehingga rempah agak kering.
  3. Masukkan ayam dan kentang..
  4. Masukkan air dan gaul rata. Masukkan garam dan gula secukupnya. Biarkan sehingga ayam dan kentang masak sepenuhnya. Jangan lupa kacau plak.huhu
  5. Apabila ayam sudah masak, taburkan sedikit halba, kacau dan tutup api. Siap.
 
    Cicah roti pon sedap... Makan ngan roti jala pon menarik juga.. Tapi malas aihh nak menjala.. Penat nak berdiri lama2 masaknya.. hehe..

    Ok... haruslah stop dulu.. baju penuh dalam bakul yang belum berlipat.. Aisehhhh.. Tu la, tangguh2 sape suruh..huhu..babaiiii (^_^)



    3 comments:

    Miss Sunshine said...

    lepas ni boleh bukak Ryna's Curry House.. hehe.. ^_^

    NoEn said...

    kite xberapa gemar mkn kat kedai mamak ni..salah satu sebabnya kite xbape suka kari..hehe

    RynaHakimi said...

    @Miss Sunshine
    Waduh2..Ryna Curry house.. menarik tu..hehehe ;)

    @NoEn
    Oh ye ke?? Kite suka nasi kandar mamak ni.. Ayam tanddori tu memang faveret..hehe..sama la ngan encik suami.. =)

    Tuesday, September 27, 2011

    Ilham dari kedai mamak

    Hari2 lepak kedai mamak, sampaikan tuan restoran dah kenal sangatlah kami berdua nih.. Heheh..bajet VVIP la ploks.. Suka lepak kat situ sebab servisnya sangat ok... makanan macam2 dan ade free wifi (standard la kedai mamak kan)..

    Paling tak boleh lupa rojak mee yang penuh pinggan.. terbaekkkk.. Makan siap bersuap2 ngan encik suami.. Ahakssss.. Metafora je tu... Tu maknanya mee tu banyak sangat..sampai tak abis makan sorang2 =)

    Setengah orang tak suka kedai mamak kan.. Aku ok je.. Asal makanan kena ngan selera, kami suka je.. Aku bab2 makan ni memang tak cerewet.. Encik Kimi pon same.. Semua balun.. Janji sedap dan halal..

    Haaa..kembali pd topik asal.. Hari ni masak kari ayam ala mamak (konon la kan).. Tok lakiku mengidam la ploksss.. Makan plak dengan ikan rebus goreng.. Melelehh wehhhh..


     

    RESEPI KARI AYAM ALA MAMAK


    Bahan-bahan:
    • 1 ekor ayam-dipotong ikut suka
    • 1 genggam daun kari
    • 3 ulas bawang merah-mayang halus
    • 2 ulas bawang putih-mayang halus
    • 1 inci halia-diketuk
    • 1 batang serai-diketuk
    • 1 batang cili merah-dipotong halus
    • 1 sudu biji sawi
    • Sedikit halba(dalam secubit)
    • 2 sudu penuh rempah kari daging
    • 1 sudu cili giling
    • Garam dan gula secukup rasa
    • Air asam jawa
    • Minyak untuk menumis
    • 3 cawan air
    • 2 biji ubi kentang-kupas kulit dan potong 4 (aku tak letak pon)

    Rempah tumis
    • 1 batang kulit kayu manis
    • 3 biji buah pelaga
    • 3 kuntum bunga cengkih
    • 1 kuntum bunga lawang

    Cara-cara:
    1. Panaskan minyak di dalam kuali. Masukkan biji sawi dan daun kari. Kacau seketika, barulah dimasukkan bawang merah, bawang putih, halia, cili merah, serai dan rempah tumis. Tumis sehingga layu.
    2. Bancuhkan rempah kari dan cili giling bersama air asam jawa. Masukkan ke dalam tumisan tadi. Tumis sehingga rempah agak kering.
    3. Masukkan ayam dan kentang..
    4. Masukkan air dan gaul rata. Masukkan garam dan gula secukupnya. Biarkan sehingga ayam dan kentang masak sepenuhnya. Jangan lupa kacau plak.huhu
    5. Apabila ayam sudah masak, taburkan sedikit halba, kacau dan tutup api. Siap.
     
      Cicah roti pon sedap... Makan ngan roti jala pon menarik juga.. Tapi malas aihh nak menjala.. Penat nak berdiri lama2 masaknya.. hehe..

      Ok... haruslah stop dulu.. baju penuh dalam bakul yang belum berlipat.. Aisehhhh.. Tu la, tangguh2 sape suruh..huhu..babaiiii (^_^)



      3 comments:

      Miss Sunshine said...

      lepas ni boleh bukak Ryna's Curry House.. hehe.. ^_^

      NoEn said...

      kite xberapa gemar mkn kat kedai mamak ni..salah satu sebabnya kite xbape suka kari..hehe

      RynaHakimi said...

      @Miss Sunshine
      Waduh2..Ryna Curry house.. menarik tu..hehehe ;)

      @NoEn
      Oh ye ke?? Kite suka nasi kandar mamak ni.. Ayam tanddori tu memang faveret..hehe..sama la ngan encik suami.. =)

      Klik-klik

      LinkWithin

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...