Saturday, June 4, 2011

Sotong kunyit lemah gemalai

Kembali bersiaran!! heheh.. macam la dah lame berzaman tak update kan.. Hari2 duk update, lauk same je.. Pi mai pi mai tang tu.. Tak kreatif langsung.. Dah tekak tak reti nak makan lauk lain.. Lauk kampung baru laju sikit telan nasik tu..ehee

Agak2 korang, kenapa ye name resepi tu lemah gemalai?? Huhu.. Sebenarnya yang *lemah gemalai, or lemah longlai tu aku, si tukang masak.. Bangun pagi2 cabut rumput kat laman.. Dah naik lembik kepala lutut aku nih.. Penat tau nak kerjakan satu laman tu..Tercongok2..Hadehhh.. Tibe2 pula hari ni selsema.. Berjangkit dengan encik suami la nih.. Semalam dia yang duk soksek2..bersin tak berhenti.. Musim penyakit kot sekarang ni..

Pastu kena masak pulak.. Tu yang masak sambil urut2 kaki..cer imagine..haha.. Takpela, janji ada lauk untuk dimakan.. baru sakit sikit dah merungut..Belum sakit kronik lagi.. Isk..mintak jauhla kan..



Ape yang tak kena dengan menu kali ni ek?? kurang kunyit kot.. Rasenya dah campak banyak kunyit tadi.. hehe.. Resepi boleh tengok kat sini, dah pernah tepek dulu.. Tapi kalau malas nak klik, aku tempek la jugak resepi tu.. =P


RESEPI SOTONG GORENG KUNYIT

Bahan-bahan
  • 400gram sotong (tak kisah la apa saiz pun)
  • Daun limau purut 2-3 helai (tak buh takpe)
  • Jagung muda 3-4
  • Lobak merah ikut suka (potong bulat/panjang2)
  • Bawang besar 1 labu-potong bulat
  • Bawang putih 3 ulas (ketuk/tumbuk)
  • Halia 2 cm-tumbuk
  • Cili padi/cili merah
  • Kunyit Serbuk
  • Sos tiram 1 sudu besar
  • Garam & gula secukup rasa

Cara2
  1. Sotong yg dah dibersihkan dan dipotong bulat2...gaul dengan kunyit dan sedikit garam
  2. Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau..
  3. Kemudian  masukkan sedikit sos tiram dan sedikit air
  4. Masukkan sotong yang diperap kunyit dan garam tadi.
  5. Kemudian, bolehlah masukkan sayur-sayuran dan cili potong. Kacau hingga sayur masak
  6. Kalau nak kuah lebih, tambah sedikit air..Kalau taknak berkuah, masak hingga kuah pekat/kering..ikut selera masing-masing la kan. Jangan masak sotongtu lama sangat sebab nanti liat (^_^)
Alahai.. tak selesanya bila selsema macam ni.. Asyik nak genyeh hidung je.. Dah la esok ade kenduri nak kena pergi nih.. Kalau tak sihat, malas pula nak ke sana.. Kalau dah bersesak2 kat majlis tu, kang ada yang berjangkit penyakit aku nih.. Takde pasal, cari pasal.. hehe..gi sebar virus influenza kat majlis kawin orang..kuikui.. Tengok la macam mane.. hope it'll getting better.. Ok, mau berehat2.. Babai =) 



6 comments:

mia.lia said...

lemah longlai la..hehe

RynaHakimi said...

lemah gemalai tu metafora je cik mia lia..kan ade pekataan longlai atas tu =P

syrupmasin said...

yeee..telan air liur bnyak2 tgk gamba tuhh :D

RynaHakimi said...

@syrupmasin
jangan tengok saje, cuba la nanti..hehe.. =)

nur easy said...

wah2.. gemalai dia sambil masak ya..;)

RynaHakimi said...

hehe..lutut yang gemalai..penat woooo..ekekek =p

Saturday, June 4, 2011

Sotong kunyit lemah gemalai

Kembali bersiaran!! heheh.. macam la dah lame berzaman tak update kan.. Hari2 duk update, lauk same je.. Pi mai pi mai tang tu.. Tak kreatif langsung.. Dah tekak tak reti nak makan lauk lain.. Lauk kampung baru laju sikit telan nasik tu..ehee

Agak2 korang, kenapa ye name resepi tu lemah gemalai?? Huhu.. Sebenarnya yang *lemah gemalai, or lemah longlai tu aku, si tukang masak.. Bangun pagi2 cabut rumput kat laman.. Dah naik lembik kepala lutut aku nih.. Penat tau nak kerjakan satu laman tu..Tercongok2..Hadehhh.. Tibe2 pula hari ni selsema.. Berjangkit dengan encik suami la nih.. Semalam dia yang duk soksek2..bersin tak berhenti.. Musim penyakit kot sekarang ni..

Pastu kena masak pulak.. Tu yang masak sambil urut2 kaki..cer imagine..haha.. Takpela, janji ada lauk untuk dimakan.. baru sakit sikit dah merungut..Belum sakit kronik lagi.. Isk..mintak jauhla kan..



Ape yang tak kena dengan menu kali ni ek?? kurang kunyit kot.. Rasenya dah campak banyak kunyit tadi.. hehe.. Resepi boleh tengok kat sini, dah pernah tepek dulu.. Tapi kalau malas nak klik, aku tempek la jugak resepi tu.. =P


RESEPI SOTONG GORENG KUNYIT

Bahan-bahan
  • 400gram sotong (tak kisah la apa saiz pun)
  • Daun limau purut 2-3 helai (tak buh takpe)
  • Jagung muda 3-4
  • Lobak merah ikut suka (potong bulat/panjang2)
  • Bawang besar 1 labu-potong bulat
  • Bawang putih 3 ulas (ketuk/tumbuk)
  • Halia 2 cm-tumbuk
  • Cili padi/cili merah
  • Kunyit Serbuk
  • Sos tiram 1 sudu besar
  • Garam & gula secukup rasa

Cara2
  1. Sotong yg dah dibersihkan dan dipotong bulat2...gaul dengan kunyit dan sedikit garam
  2. Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau..
  3. Kemudian  masukkan sedikit sos tiram dan sedikit air
  4. Masukkan sotong yang diperap kunyit dan garam tadi.
  5. Kemudian, bolehlah masukkan sayur-sayuran dan cili potong. Kacau hingga sayur masak
  6. Kalau nak kuah lebih, tambah sedikit air..Kalau taknak berkuah, masak hingga kuah pekat/kering..ikut selera masing-masing la kan. Jangan masak sotongtu lama sangat sebab nanti liat (^_^)
Alahai.. tak selesanya bila selsema macam ni.. Asyik nak genyeh hidung je.. Dah la esok ade kenduri nak kena pergi nih.. Kalau tak sihat, malas pula nak ke sana.. Kalau dah bersesak2 kat majlis tu, kang ada yang berjangkit penyakit aku nih.. Takde pasal, cari pasal.. hehe..gi sebar virus influenza kat majlis kawin orang..kuikui.. Tengok la macam mane.. hope it'll getting better.. Ok, mau berehat2.. Babai =) 



6 comments:

mia.lia said...

lemah longlai la..hehe

RynaHakimi said...

lemah gemalai tu metafora je cik mia lia..kan ade pekataan longlai atas tu =P

syrupmasin said...

yeee..telan air liur bnyak2 tgk gamba tuhh :D

RynaHakimi said...

@syrupmasin
jangan tengok saje, cuba la nanti..hehe.. =)

nur easy said...

wah2.. gemalai dia sambil masak ya..;)

RynaHakimi said...

hehe..lutut yang gemalai..penat woooo..ekekek =p

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...