Thursday, May 12, 2011

Gulai Ikan Tongkol

Perghh..kalau makan dengan nasi dagang memang terangkat nih.. Tapi kalau kat Kelate femes makan dengan nasi berlauk pagi.. My feberet tu.. Aduihhh..ni yang buat tibe2 rasa nak balik kampung ni..hehe

Tapi boleh je kan makan lauk ni tengahari?? hehe.. aku hentam je... janji perut kenyang


Nak masaknya senang je... Tapi tak la sesedap masakan ibu kat kampung kan.. Mak kalau masak ape pun mesti sedap..Walaupun sekadar kuah singgang ikan..huhu..Memang tiada tandingan air tangan seorang ibu..

Ok, nak share resepi dengan kawan2.. Gerenti senang je..hehe

Resepi Gulai Ikan tongkol

  • 2 ekor ikan tongkol- potong saiz sederhana (rebus dengan garam+asam gelugur)
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 2 ulas bawang merah-kisar
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 2 cm halia-kisar
  • 2inci lengkuas-kisar
  • 2inci kunyit-kisar
  • 2 tangkai cili hijau-kisar
  • sedikit halba
  • Rempah kari ikan Babas
  • 2s/b cili giling
  • 1 kotak santan
  • 1batang timun-potong
  • 2 asam kepig
  • sedikit gula melaka
  • garam secukup rasa
  • Air secukupnya

Cara2
  1. Tumis bahan2 kisar hingga naik bau.. Masukkan cili giling, rempah kari ikan dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Kemudian, masukkan santan dan air..Masukkan juga asam keping, garam, dan gula melaka.. Biarkan menggelegak
  3. Masukkan ikan tongkol yang dah direbus tadi bersama2 dengan air rebusan.. Ikan tongkol memang kena rebus untuk hilangkan bau hanyir tu
  4. Masukkan timun yang telah dipotong. Masak hingga kuah pekat dan timn betul2 empuk. 
  5. Siap dan boleh dihidang dengan nasi putih ataupun nasi dagang =)
Kuah ni kasi sikit kat makcik sebelah.. Dan2 je makcik balas balik bagi kuah asam pedas cencaru ni.. Susah2 je... Ape pun, makcik @ jiran sebelah ni memang baik hati.. Sayang makcik..hehe



Okeh...cukup2la membebel di petang hari ni.. Stop dlu..babaiii  (^___^)


9 comments:

kakchik@ella said...

sedap ni. tp kc tak pandai buat. pandai makan jer.

RynaHakimi said...

@Kakchik
sedap kan kalo makan ngn nasi dagang..lama dah tak makan..huhu..kat melaka ni kalo nk makan masakan p.timur memang kena masak sendiri la jawabnya..ehe =)

myamyza said...

sedak nyo gula ike ayo tamboh pulok make nga nasik dage....teringat slaluh ko ma ambe...

RynaHakimi said...

@myamyza
sedap sengoti makey nasi dagey ngn gulai ikan ayo gak..hehe..ppalut molep dok =)

Ara Farahah said...

wah2... lapar tgk lauk.. hehe..

Pembawa_Wacana said...

alamak....silap bukak blog ni time nak tido.... lapar ler pulak....

nur easy said...

hidup berjiran kan..orh mberi kita merasa..;)

RynaHakimi said...

@Ara Farahah
Lauk kampung je ni Ara..hehe =)

@Pembawa Wacana
Takpe, selagi belum tido masih boleh makan..kuikui =P

@nur easy
betul2..dah jadi ahli mesyuarat tingkap plak rasanya..hehe =)

cik cek said...

Salam Ryna....
Sedapnya Gulai Ikan Tongkol ni kalau makan ngan nasi dagang ....bestnya....

Thursday, May 12, 2011

Gulai Ikan Tongkol

Perghh..kalau makan dengan nasi dagang memang terangkat nih.. Tapi kalau kat Kelate femes makan dengan nasi berlauk pagi.. My feberet tu.. Aduihhh..ni yang buat tibe2 rasa nak balik kampung ni..hehe

Tapi boleh je kan makan lauk ni tengahari?? hehe.. aku hentam je... janji perut kenyang


Nak masaknya senang je... Tapi tak la sesedap masakan ibu kat kampung kan.. Mak kalau masak ape pun mesti sedap..Walaupun sekadar kuah singgang ikan..huhu..Memang tiada tandingan air tangan seorang ibu..

Ok, nak share resepi dengan kawan2.. Gerenti senang je..hehe

Resepi Gulai Ikan tongkol

  • 2 ekor ikan tongkol- potong saiz sederhana (rebus dengan garam+asam gelugur)
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 2 ulas bawang merah-kisar
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 2 cm halia-kisar
  • 2inci lengkuas-kisar
  • 2inci kunyit-kisar
  • 2 tangkai cili hijau-kisar
  • sedikit halba
  • Rempah kari ikan Babas
  • 2s/b cili giling
  • 1 kotak santan
  • 1batang timun-potong
  • 2 asam kepig
  • sedikit gula melaka
  • garam secukup rasa
  • Air secukupnya

Cara2
  1. Tumis bahan2 kisar hingga naik bau.. Masukkan cili giling, rempah kari ikan dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Kemudian, masukkan santan dan air..Masukkan juga asam keping, garam, dan gula melaka.. Biarkan menggelegak
  3. Masukkan ikan tongkol yang dah direbus tadi bersama2 dengan air rebusan.. Ikan tongkol memang kena rebus untuk hilangkan bau hanyir tu
  4. Masukkan timun yang telah dipotong. Masak hingga kuah pekat dan timn betul2 empuk. 
  5. Siap dan boleh dihidang dengan nasi putih ataupun nasi dagang =)
Kuah ni kasi sikit kat makcik sebelah.. Dan2 je makcik balas balik bagi kuah asam pedas cencaru ni.. Susah2 je... Ape pun, makcik @ jiran sebelah ni memang baik hati.. Sayang makcik..hehe



Okeh...cukup2la membebel di petang hari ni.. Stop dlu..babaiii  (^___^)


9 comments:

kakchik@ella said...

sedap ni. tp kc tak pandai buat. pandai makan jer.

RynaHakimi said...

@Kakchik
sedap kan kalo makan ngn nasi dagang..lama dah tak makan..huhu..kat melaka ni kalo nk makan masakan p.timur memang kena masak sendiri la jawabnya..ehe =)

myamyza said...

sedak nyo gula ike ayo tamboh pulok make nga nasik dage....teringat slaluh ko ma ambe...

RynaHakimi said...

@myamyza
sedap sengoti makey nasi dagey ngn gulai ikan ayo gak..hehe..ppalut molep dok =)

Ara Farahah said...

wah2... lapar tgk lauk.. hehe..

Pembawa_Wacana said...

alamak....silap bukak blog ni time nak tido.... lapar ler pulak....

nur easy said...

hidup berjiran kan..orh mberi kita merasa..;)

RynaHakimi said...

@Ara Farahah
Lauk kampung je ni Ara..hehe =)

@Pembawa Wacana
Takpe, selagi belum tido masih boleh makan..kuikui =P

@nur easy
betul2..dah jadi ahli mesyuarat tingkap plak rasanya..hehe =)

cik cek said...

Salam Ryna....
Sedapnya Gulai Ikan Tongkol ni kalau makan ngan nasi dagang ....bestnya....

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...