Friday, April 29, 2011

Kuih abok-abok

First time makan kuih ni..Bukan taktau kewujudannya, cuma tak terpanggil untuk merasa..hehe..Kuih ni guna sagu, kelapa parut n gula melaka..Sagu tu dikukus guna daun pisang (ade orang panggil calong)..



Hari ni hubby ade jamuan doa selamat kat opisnya..So, banyak makanan yang dia bawa balik..Tak payah den susah2 nak masak hari ni...hehe..Ade kue tiow goreng, nasi hujan panas, dan kuih muih..Tapi siyes tak kena ngan selera kelate ku ini..Nasi hujan panas makan ngn rendang?? Owh tidakk..Rase janggal la..Sebab biase makan ngan gulai or kuah kurma..Memang makanan Melaka mcm ni ek??

Hubby pon makan sket je katenya..Tak kena ngan selera..Kuah nasi impit pedas sangat..Dia prefer kuah kacang yang manis2 tu..Haihhhhh..dah nama duk Melaka, kompemla pedas2 kan makanannya..

Sebab tu aku lebih suka masak untuk suami, sebab dia ni jenis tak tahan pedas..Penatla tengok muka kepedasan beliau tiap kali makan kat restoran..haha..Padahal takdela pedas mane pon =P

Nak wat cemane kan, tekak dan selera manusia ni berbeza..Eh, tajuk asal kuih abok2 kan..Lari topik lak..ngeh3..Okla kuih ni..nak kate aku gemar sangat tak jugak..Rasanya kenyal2 gitu..



Kat kelate takde rasanya kuih ni..tak pernah plak jumpa kat pasar2 or bazar Ramadhan..Kiranya kuih tradisional kat negeri Melaka la kot.. Okeh, cukuplah bebelan untuk kali ni..sambung karang plak..heheh..babaii =)

*P/s: Rase nak belajar wat kuih akok la...Rindu nak makan kuih akok kg.Salor, terbaikkk!! Kat Melaka ni payah nak jumpa orang yang pandai buat kuih ni..



10 comments:

NARDtheNERD said...

biasa la..
lain negeri lain la rasa...
:)

RynaHakimi said...

@NARDtheNERD
betul tu..kena sesuaikan selera ikut tempat la kan =)

cik cek said...

Salam Ryna...

lama dah kak cek tak makan kuih ni....kak cek kalau teringin...kukus je dalam loyang...dibuat dua lapisan...tengah2nya letakla gula melaka tu...sebenonya kes malas nak membungkus...he he...jadilah macam kuih talam sagu berlapis pulak....:)

RynaHakimi said...

@cik cek
Hmmm..bagus jugak idea kak cek tu..senang kukus je dalam loyang..hehe..kalo gune daun pisang mungkin dpt aroma yg sedikit wangi la kot.. daun pandan pon wangi gak kan?? try n error jela..hehe

fisa othman said...

hah!!baru jek belajar buat kuih abok2 ni dr MIL...senang gilers CUMA tang bungkus tu arr fail..uhukss..

kakchik@ella said...

kuih abok-abok?? lama sungguh tk jumpa kueh tu. Kueh Akok?? Fuhhh .. yg mok su kakchik buat paling best. Hihi ..

RynaHakimi said...

@fisa
tula..mesti susah kan nak bungkus tu..kalo sy yang buat mesti terburai..hehe =)

@kakchik@ella
mintak sket yang moksu kakchik buat..lame dah kepingin nak makan ni..sedapnye akok..myum3 =)

Amiizaa2001 said...

kuih tu akak panggil masa kecik2 kuih katak...sebb sagunya tu...nama betul akak pon dah lupa org johor panggil apa...:)

RynaHakimi said...

@Amiiza2001
Hehe..kuih katak ye??macam telur katak gitu..hehe.kite kcik2 pon panggil telur katak jugak kalau kuih guna sagu... ;P

= d = said...

suke kuih nie...
:)

Friday, April 29, 2011

Kuih abok-abok

First time makan kuih ni..Bukan taktau kewujudannya, cuma tak terpanggil untuk merasa..hehe..Kuih ni guna sagu, kelapa parut n gula melaka..Sagu tu dikukus guna daun pisang (ade orang panggil calong)..



Hari ni hubby ade jamuan doa selamat kat opisnya..So, banyak makanan yang dia bawa balik..Tak payah den susah2 nak masak hari ni...hehe..Ade kue tiow goreng, nasi hujan panas, dan kuih muih..Tapi siyes tak kena ngan selera kelate ku ini..Nasi hujan panas makan ngn rendang?? Owh tidakk..Rase janggal la..Sebab biase makan ngan gulai or kuah kurma..Memang makanan Melaka mcm ni ek??

Hubby pon makan sket je katenya..Tak kena ngan selera..Kuah nasi impit pedas sangat..Dia prefer kuah kacang yang manis2 tu..Haihhhhh..dah nama duk Melaka, kompemla pedas2 kan makanannya..

Sebab tu aku lebih suka masak untuk suami, sebab dia ni jenis tak tahan pedas..Penatla tengok muka kepedasan beliau tiap kali makan kat restoran..haha..Padahal takdela pedas mane pon =P

Nak wat cemane kan, tekak dan selera manusia ni berbeza..Eh, tajuk asal kuih abok2 kan..Lari topik lak..ngeh3..Okla kuih ni..nak kate aku gemar sangat tak jugak..Rasanya kenyal2 gitu..



Kat kelate takde rasanya kuih ni..tak pernah plak jumpa kat pasar2 or bazar Ramadhan..Kiranya kuih tradisional kat negeri Melaka la kot.. Okeh, cukuplah bebelan untuk kali ni..sambung karang plak..heheh..babaii =)

*P/s: Rase nak belajar wat kuih akok la...Rindu nak makan kuih akok kg.Salor, terbaikkk!! Kat Melaka ni payah nak jumpa orang yang pandai buat kuih ni..



10 comments:

NARDtheNERD said...

biasa la..
lain negeri lain la rasa...
:)

RynaHakimi said...

@NARDtheNERD
betul tu..kena sesuaikan selera ikut tempat la kan =)

cik cek said...

Salam Ryna...

lama dah kak cek tak makan kuih ni....kak cek kalau teringin...kukus je dalam loyang...dibuat dua lapisan...tengah2nya letakla gula melaka tu...sebenonya kes malas nak membungkus...he he...jadilah macam kuih talam sagu berlapis pulak....:)

RynaHakimi said...

@cik cek
Hmmm..bagus jugak idea kak cek tu..senang kukus je dalam loyang..hehe..kalo gune daun pisang mungkin dpt aroma yg sedikit wangi la kot.. daun pandan pon wangi gak kan?? try n error jela..hehe

fisa othman said...

hah!!baru jek belajar buat kuih abok2 ni dr MIL...senang gilers CUMA tang bungkus tu arr fail..uhukss..

kakchik@ella said...

kuih abok-abok?? lama sungguh tk jumpa kueh tu. Kueh Akok?? Fuhhh .. yg mok su kakchik buat paling best. Hihi ..

RynaHakimi said...

@fisa
tula..mesti susah kan nak bungkus tu..kalo sy yang buat mesti terburai..hehe =)

@kakchik@ella
mintak sket yang moksu kakchik buat..lame dah kepingin nak makan ni..sedapnye akok..myum3 =)

Amiizaa2001 said...

kuih tu akak panggil masa kecik2 kuih katak...sebb sagunya tu...nama betul akak pon dah lupa org johor panggil apa...:)

RynaHakimi said...

@Amiiza2001
Hehe..kuih katak ye??macam telur katak gitu..hehe.kite kcik2 pon panggil telur katak jugak kalau kuih guna sagu... ;P

= d = said...

suke kuih nie...
:)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...