Sunday, May 1, 2011

Ayam masak kicap

Kalau dah berkicap2 ni, takde lain la..mesti request encik hubby..hehe.. Dalam seminggu wajib ade lauk kicap ni..Kalau tak ikan kicap, mesti masak telur kicap.. Tak pon ayam masak kicap.. Haissyyy..apela yang sedap sangat ngan kicap ni..ehee..


Lauk simple macam ni pun kalu kat restoran mesti dah RM4.50 sekali ngan nasik.. Baik masak sendiri kan.. Guna kicap je pun..hehe..

Nak share resepi ngan kawan2..Sape minat bolehla cuba resepi simple ni =)

Bahan2
  • Ayam-(5-6 ketul potong kecil)
  • halia-tumbuk
  • 3 ulas bawang putih-tumbuk
  • 1 labu bawang besar-tumbuk
  • 1 labu bawang besar-potong bulat2
  • lada merah-potong serong
  • Kicap masin
  • kicap manis
  • sos tiram
  • sedikit cuka, gula dan garam

Cara2
  1. Goreng ayam yang diperap dengan garam+kunyit hingga separuh masak.. Angkat dan ketepikan
  2. Tumis bwang putih, halia dan bawang besar yang ditumbuk tadi hingga garing
  3. Bila dah naik bau, masukkan sedikit air, kicap, sos tiram, garam, gula, cuka..masukkan juga cili merah dan bawang besar yang dipotong bulat..
  4. Bila kuah dah pekat, masukkan ayam yang dah digoreng tadi..Kacau lagi hingga kuah betul2 pekat..
  5. Angkat dan sedia untuk dihidangkan..
Cuba ye, jangan tak cuba..Aisehhhh, encik suami  jeles la asyik tepek resepi je..Dia pon nak interprem jugak air tangan dia.. yela2..tepek la (gamba je =P)..kang merajuk plak..tadaaaaaa!!!


Ini lah cekodok buatan encik hubby..penyek2 pon sodap nih..hehe... Cekodok bawang+ikan bilis.. Orang suh letak soda bikarbonat taknak..takpela..kasi dia test power..heheh

Okla..isyak pon dah masuk..sudah2la merepek tu kan.. Oh ye, tetamu tak jadi datang hari ni.. Tunda petang esok baru datang..Tak dapat la nak main2 ngan si tecitt Qistina.winduuu laaaa....  =(




2 comments:

noorae said...

aah kak, senang je nie. hehe =]

RynaHakimi said...

@noraae
Senang giler kan..hehe ;)

Sunday, May 1, 2011

Ayam masak kicap

Kalau dah berkicap2 ni, takde lain la..mesti request encik hubby..hehe.. Dalam seminggu wajib ade lauk kicap ni..Kalau tak ikan kicap, mesti masak telur kicap.. Tak pon ayam masak kicap.. Haissyyy..apela yang sedap sangat ngan kicap ni..ehee..


Lauk simple macam ni pun kalu kat restoran mesti dah RM4.50 sekali ngan nasik.. Baik masak sendiri kan.. Guna kicap je pun..hehe..

Nak share resepi ngan kawan2..Sape minat bolehla cuba resepi simple ni =)

Bahan2
  • Ayam-(5-6 ketul potong kecil)
  • halia-tumbuk
  • 3 ulas bawang putih-tumbuk
  • 1 labu bawang besar-tumbuk
  • 1 labu bawang besar-potong bulat2
  • lada merah-potong serong
  • Kicap masin
  • kicap manis
  • sos tiram
  • sedikit cuka, gula dan garam

Cara2
  1. Goreng ayam yang diperap dengan garam+kunyit hingga separuh masak.. Angkat dan ketepikan
  2. Tumis bwang putih, halia dan bawang besar yang ditumbuk tadi hingga garing
  3. Bila dah naik bau, masukkan sedikit air, kicap, sos tiram, garam, gula, cuka..masukkan juga cili merah dan bawang besar yang dipotong bulat..
  4. Bila kuah dah pekat, masukkan ayam yang dah digoreng tadi..Kacau lagi hingga kuah betul2 pekat..
  5. Angkat dan sedia untuk dihidangkan..
Cuba ye, jangan tak cuba..Aisehhhh, encik suami  jeles la asyik tepek resepi je..Dia pon nak interprem jugak air tangan dia.. yela2..tepek la (gamba je =P)..kang merajuk plak..tadaaaaaa!!!


Ini lah cekodok buatan encik hubby..penyek2 pon sodap nih..hehe... Cekodok bawang+ikan bilis.. Orang suh letak soda bikarbonat taknak..takpela..kasi dia test power..heheh

Okla..isyak pon dah masuk..sudah2la merepek tu kan.. Oh ye, tetamu tak jadi datang hari ni.. Tunda petang esok baru datang..Tak dapat la nak main2 ngan si tecitt Qistina.winduuu laaaa....  =(




2 comments:

noorae said...

aah kak, senang je nie. hehe =]

RynaHakimi said...

@noraae
Senang giler kan..hehe ;)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...