Friday, March 11, 2011

Bacaan Al-Fatihah

Huwaaa!! Ni nak ngadu sal semalam. Lepas Maghrib ngaji Quran sket. My hubby bagi aku test, suruh baca Al-Fatihah. Mentang2 la dia bekas tok Guru Kafa..hukhuk

Sumber dari Google

Hamek ko, banyak betul bacaan yang salah. Mungkin terlepas pandang, tapi selepas ditegur dan diperbetulkan baru perasan benda tu. Haa, hati2 tau, kalau salah baca, boleh tak sah tau solat kita. 

Mula2 tak puas hati gak sebab bajet ape yang kita baca tu betul kan. Ampun ye bang..ehe..Sebenarnya sikit sangat je perbezaan dengan bacaan yang betul. Sebutan tu kena jelas. Contoh macam kat bawah ni

Bismillahhirrahmanirrahim

1. Alhamdulillahirabbil' alamin (betul)
    Alhamdulillahirabbila alamin (salah)

Tu salah satu la..banyak lagi kesilapan yang mungkin tak kita sedari. Sebaik2nya belajar dengan tok guru, baru bleh detect mana kesilapannya. Takla syok sendiri nanti.hehe

Ada satu sumber yang aku baca ni, kalau salah baca boleh sebut nama syaitan dalam Al-Fatihah ni. Nauzubillah..mintak2 jauhla kan. Sumbernya dari sini..jom pakat baca ye..Penting ni. Kalau tak, sia2 je ibadah solat kita seharian.

Boleh jugak refer video kat bawah ni. Cara bacaan yang betul by Ustaz Asbahanie. Meh kita perbetukan apa yang tak betul. (^_^)



Renung2kan dan selamat beramal...

2 comments:

Rosie Rose said...

betul tu... setuju amat! bacaan al-fatihah tu nampak je simple.. tp kalau tak betul2, tak sah solat dibuatnya. sia2 je amalan. yg penting jgn penah rasa malu utk blaja. :)

Wan Ryna said...

@Rosie Rose
Betol3x..jangan malu nak belajar kan.Yela, kalau al-fatihah pun bace tak betul, apatah lagi surah2 lain. Peringatan utk diri sendiri jgk ni.huhu ;)

Friday, March 11, 2011

Bacaan Al-Fatihah

Huwaaa!! Ni nak ngadu sal semalam. Lepas Maghrib ngaji Quran sket. My hubby bagi aku test, suruh baca Al-Fatihah. Mentang2 la dia bekas tok Guru Kafa..hukhuk

Sumber dari Google

Hamek ko, banyak betul bacaan yang salah. Mungkin terlepas pandang, tapi selepas ditegur dan diperbetulkan baru perasan benda tu. Haa, hati2 tau, kalau salah baca, boleh tak sah tau solat kita. 

Mula2 tak puas hati gak sebab bajet ape yang kita baca tu betul kan. Ampun ye bang..ehe..Sebenarnya sikit sangat je perbezaan dengan bacaan yang betul. Sebutan tu kena jelas. Contoh macam kat bawah ni

Bismillahhirrahmanirrahim

1. Alhamdulillahirabbil' alamin (betul)
    Alhamdulillahirabbila alamin (salah)

Tu salah satu la..banyak lagi kesilapan yang mungkin tak kita sedari. Sebaik2nya belajar dengan tok guru, baru bleh detect mana kesilapannya. Takla syok sendiri nanti.hehe

Ada satu sumber yang aku baca ni, kalau salah baca boleh sebut nama syaitan dalam Al-Fatihah ni. Nauzubillah..mintak2 jauhla kan. Sumbernya dari sini..jom pakat baca ye..Penting ni. Kalau tak, sia2 je ibadah solat kita seharian.

Boleh jugak refer video kat bawah ni. Cara bacaan yang betul by Ustaz Asbahanie. Meh kita perbetukan apa yang tak betul. (^_^)



Renung2kan dan selamat beramal...

2 comments:

Rosie Rose said...

betul tu... setuju amat! bacaan al-fatihah tu nampak je simple.. tp kalau tak betul2, tak sah solat dibuatnya. sia2 je amalan. yg penting jgn penah rasa malu utk blaja. :)

Wan Ryna said...

@Rosie Rose
Betol3x..jangan malu nak belajar kan.Yela, kalau al-fatihah pun bace tak betul, apatah lagi surah2 lain. Peringatan utk diri sendiri jgk ni.huhu ;)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...