Friday, January 21, 2011

Telur Bungkuihhh!!

Nama sebenar beliau adalah telur bungkus. Huhuhu..Terkial2 nak buat telur dadar tu. Selepas kali ke 5 cuba buat telur bungkus ni, kali ni baru dapat hasil yang memuaskan. Ceh, koya pulak. haha. Sebelum selalu cuba buatnya, tapi tak se 'cun' yang ni la. Saye kan budak baru belajar. Ngeee..

Tak sempat hias2 suami dah lapau nak mamam. (^_^)

Ni feberet encik suami jugak. Intinya senang je nak buat, lebih kurang macam buat paprik jugak. Ade yang letak serai, ada yang tak letak. Macam2 style ada, so tak kisahlah. Asal kena dengan citarasa masing2 la kan.


Yang kat atas nih inti untuk telur bungkus tu. Amacam, meriah tak?? Haha. Inti takde masalah nak buatnye, tapi yang mencabarnya tang buat telur dadar tu. Nasib baik menjadi. Bolehlaa, adela jugak rupa telur bungkus tu, ye tak?? Hehe, pujuk diri sendiri. Yang penting, encik suami suka. Tu pun dah cukup buat hati berbunga2. Dalam hati ada taman. Ngehehe..Jom semak resepi.


BAHAN-BAHAN

TELUR DADAR
  • 2 biji telur ayam
  • 1/2 sudu teh lada sulah
  • Sedikit minyak
CARA-CARA
  1. Panaskan non stick pan dengan sedikit minyak. Guna kuali biasa pon boleh, tapi pastikan minyak betul2 panas dengan api yang perlahan.
  2. Masukkan separuh telur dan lenggangkan di dalam kuali dengan gerakan membulat (ye ke term nih?..hehe).
  3. Biarkan hingga telur masak dan angkat. Ketepikan
  4. Ulang step 1-3 (untuk 2 telur bungkus)
INTI
  • Sedikit isi ayam-potong dadu
  • 3 ulas bawang putih-ketuk
  • 1 labu bawang besar-potong dadu
  • 4-5 helai daun limau purut-carik2kan
  • 1 batang serai-tak letak pon takpe. Kalau letak lagi sedap
  • 1/2 biji tomato-potong dadu
  • 1/2 batang lobak merah-potong dadu
  • Sedikit timun-potong dadu
  • 1 s/b sos tiram
  • 1 s/b kicap manis
  • Sedikit jus limau nipis
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
CARA-CARA
  1. Tumis bawang putih dan bawang merah hingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan ayam yang telah dibersihkan dan serbuk kunyit. Masukkan pula sos tiram, garam, kicap, serai, dan daun limau bersama sedikit air. kacau lagi.
  3. Bila ayam dah masak, masukkan sayur2 yang dipotong dadu. Tambahkan jus limau. Masak hingga sayur layu. Rasakan kuah.
  4. Masak lagi hingga kuah kering. Boleh letakkan bancuhan tepung gandum untuk pekatkan kuah.
  5. Siap
* Letak inti di atas telur dadar yang dah digoreng tadi. Kemudian, bungkuslah macam gamba kat atas tu. Nak bungkus cara lain pun boleh. Ikut suka la ye (^_^)..Okey, cukup untuk entry nih. Line tenet tak bape ok. Asyik dc je. Menyampah sudaaa..bubbye!



7 comments:

Syed Hilmi Syed Yahya said...

peh,,,,,nampak memang sedap,klau makan lgi ar sedap,,,,

Wan Ryna said...

@syed: Sedapla jugak.hehehe

nur easy said...

betul2, y penting en suami suka ;)

kakpah said...

salam. cantik tak cantik tak kesahlah. Janji ada orang suka makan.... dan licin pinggan.

Wan Ryna said...

@nur easy: asal dia mkn sampai abis tu pun cukup gumbira dah.ehe

@kakpah: Betul2..Hehe.walopun tak bape cun,tetap puas hati sebab abih licin.hikhik

kak ina kl (1) said...

berbaloi buat sendiri kan..kalau hb puji rasa cam nak melompat tinggi..betul tak..

Wan Ryna said...

@kak ina..memang pon.rase nak lompat2..haha..excited.hehehe ;)

Friday, January 21, 2011

Telur Bungkuihhh!!

Nama sebenar beliau adalah telur bungkus. Huhuhu..Terkial2 nak buat telur dadar tu. Selepas kali ke 5 cuba buat telur bungkus ni, kali ni baru dapat hasil yang memuaskan. Ceh, koya pulak. haha. Sebelum selalu cuba buatnya, tapi tak se 'cun' yang ni la. Saye kan budak baru belajar. Ngeee..

Tak sempat hias2 suami dah lapau nak mamam. (^_^)

Ni feberet encik suami jugak. Intinya senang je nak buat, lebih kurang macam buat paprik jugak. Ade yang letak serai, ada yang tak letak. Macam2 style ada, so tak kisahlah. Asal kena dengan citarasa masing2 la kan.


Yang kat atas nih inti untuk telur bungkus tu. Amacam, meriah tak?? Haha. Inti takde masalah nak buatnye, tapi yang mencabarnya tang buat telur dadar tu. Nasib baik menjadi. Bolehlaa, adela jugak rupa telur bungkus tu, ye tak?? Hehe, pujuk diri sendiri. Yang penting, encik suami suka. Tu pun dah cukup buat hati berbunga2. Dalam hati ada taman. Ngehehe..Jom semak resepi.


BAHAN-BAHAN

TELUR DADAR
  • 2 biji telur ayam
  • 1/2 sudu teh lada sulah
  • Sedikit minyak
CARA-CARA
  1. Panaskan non stick pan dengan sedikit minyak. Guna kuali biasa pon boleh, tapi pastikan minyak betul2 panas dengan api yang perlahan.
  2. Masukkan separuh telur dan lenggangkan di dalam kuali dengan gerakan membulat (ye ke term nih?..hehe).
  3. Biarkan hingga telur masak dan angkat. Ketepikan
  4. Ulang step 1-3 (untuk 2 telur bungkus)
INTI
  • Sedikit isi ayam-potong dadu
  • 3 ulas bawang putih-ketuk
  • 1 labu bawang besar-potong dadu
  • 4-5 helai daun limau purut-carik2kan
  • 1 batang serai-tak letak pon takpe. Kalau letak lagi sedap
  • 1/2 biji tomato-potong dadu
  • 1/2 batang lobak merah-potong dadu
  • Sedikit timun-potong dadu
  • 1 s/b sos tiram
  • 1 s/b kicap manis
  • Sedikit jus limau nipis
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
CARA-CARA
  1. Tumis bawang putih dan bawang merah hingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan ayam yang telah dibersihkan dan serbuk kunyit. Masukkan pula sos tiram, garam, kicap, serai, dan daun limau bersama sedikit air. kacau lagi.
  3. Bila ayam dah masak, masukkan sayur2 yang dipotong dadu. Tambahkan jus limau. Masak hingga sayur layu. Rasakan kuah.
  4. Masak lagi hingga kuah kering. Boleh letakkan bancuhan tepung gandum untuk pekatkan kuah.
  5. Siap
* Letak inti di atas telur dadar yang dah digoreng tadi. Kemudian, bungkuslah macam gamba kat atas tu. Nak bungkus cara lain pun boleh. Ikut suka la ye (^_^)..Okey, cukup untuk entry nih. Line tenet tak bape ok. Asyik dc je. Menyampah sudaaa..bubbye!



7 comments:

Syed Hilmi Syed Yahya said...

peh,,,,,nampak memang sedap,klau makan lgi ar sedap,,,,

Wan Ryna said...

@syed: Sedapla jugak.hehehe

nur easy said...

betul2, y penting en suami suka ;)

kakpah said...

salam. cantik tak cantik tak kesahlah. Janji ada orang suka makan.... dan licin pinggan.

Wan Ryna said...

@nur easy: asal dia mkn sampai abis tu pun cukup gumbira dah.ehe

@kakpah: Betul2..Hehe.walopun tak bape cun,tetap puas hati sebab abih licin.hikhik

kak ina kl (1) said...

berbaloi buat sendiri kan..kalau hb puji rasa cam nak melompat tinggi..betul tak..

Wan Ryna said...

@kak ina..memang pon.rase nak lompat2..haha..excited.hehehe ;)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...