Tuesday, February 1, 2011

Bubur Ayam Ala2 MekDi (^_^)


Hari ni masak menu orang sakit..hehe..Sian my hubby, sakit gigi n tak lalu nak makan. Nak masak lauk liat2, takut bertambah teruk sakitnya. Masak je la bubur, senang. 

Maka n bubur ni memang tak muak..Siap tambah 2 kali tu..Encik suami yang sakit gigi pun nampak berselera. Resepi ringkas yang sedap. masak ni hari2 pun takpe..hehe..1 pot bleh makan 2-3 kali..Memang jimatla..Pasni tak payah beli bubur McD dah..yang ni pun lebih kurang je rasa. Hehe

Jom semak resepi. Sharing is caring (^_^)


RESEPI BUBUR AYAM
Oleh: RynaHakimi @WanRyna

Bahan-bahan (2-3 org)
  • 1 pot beras
  • 2 ketul ayam (saiz sederhana)
  • Air secukupnya
  • 1 kiub pati ayam
  • 2 inci halia-hiris nipis
  • 2 ulas bawang putih-ketuk
  • Lobak merah-potong dadu
  • Sedikit garam

Bahan Hiasan
  • Sedikit kacang tanah goreng
  • Bawang goreng
  • Isi ayam yang dicarik2
  • Cilimerah
  • Daun sup/daun bawang
Sambal kicap
  • 3 biji cilipadi-potong nipis
  • 2-3 s/b kicap manis
Cara-cara
  1. Rebus ayam bersama dgn bawang putih yang diketuk sehingga empuk.
  2.  Ketepikan ayam dan simpan air rebusan tadi
  3. Bersihkan beras dan masak dengan air secukupnya. Tambah air rebusan ayam tadi.
  4. Masak sehingga beras kembang (terpulang jika ingin berkuah atau tak). kacau selalu agar bubur tidak berkerak.
  5. Bila beras hampir kembang, masukkan kiub pati ayam, sedikit garam, lobak merah dan hirisan halia.
  6. Rasakan bubur secukup rasa. Jangan terlalu masin
  7. Padamkan api apabila bubur kembang sepenuhnya. Siap!
 
*p/s:  Bolehla ditaburkan bahan2 hiasan di atas bubur tadi. Memang sedap dimakan dengan sambal kicap (satukan cilipadi dan kicap manis). Kanak2 pun mesti suka bubur ni sebab rasanya memang sedap. Menu seimbang pulak tu. Elok sangatla untuk kanak2 yang susah nak makan nasi. Hehe..Okeh..Stop dulu.. Adios!



6 comments:

eija hassan said...

waa,sedappnye.
my fav!haha~

Wan Ryna said...

@Eija
Hehe..pasni bleh masak selalu la ye.. =)

nur easy said...

huu my fav too. cuma kita letak skali serai dlm bubur..;)

Wan Ryna said...

@nur easy
Pasni nak cuba yg letak serai plak..mesti sedap kan..bleh cuba nih =)

r-5 said...

wah baiknya istri ni~ cian suami sakit gg. hehe.

Wan Ryna said...

@r-5
dah tanggungjawab isteri..huhu =)

Tuesday, February 1, 2011

Bubur Ayam Ala2 MekDi (^_^)


Hari ni masak menu orang sakit..hehe..Sian my hubby, sakit gigi n tak lalu nak makan. Nak masak lauk liat2, takut bertambah teruk sakitnya. Masak je la bubur, senang. 

Maka n bubur ni memang tak muak..Siap tambah 2 kali tu..Encik suami yang sakit gigi pun nampak berselera. Resepi ringkas yang sedap. masak ni hari2 pun takpe..hehe..1 pot bleh makan 2-3 kali..Memang jimatla..Pasni tak payah beli bubur McD dah..yang ni pun lebih kurang je rasa. Hehe

Jom semak resepi. Sharing is caring (^_^)


RESEPI BUBUR AYAM
Oleh: RynaHakimi @WanRyna

Bahan-bahan (2-3 org)
  • 1 pot beras
  • 2 ketul ayam (saiz sederhana)
  • Air secukupnya
  • 1 kiub pati ayam
  • 2 inci halia-hiris nipis
  • 2 ulas bawang putih-ketuk
  • Lobak merah-potong dadu
  • Sedikit garam

Bahan Hiasan
  • Sedikit kacang tanah goreng
  • Bawang goreng
  • Isi ayam yang dicarik2
  • Cilimerah
  • Daun sup/daun bawang
Sambal kicap
  • 3 biji cilipadi-potong nipis
  • 2-3 s/b kicap manis
Cara-cara
  1. Rebus ayam bersama dgn bawang putih yang diketuk sehingga empuk.
  2.  Ketepikan ayam dan simpan air rebusan tadi
  3. Bersihkan beras dan masak dengan air secukupnya. Tambah air rebusan ayam tadi.
  4. Masak sehingga beras kembang (terpulang jika ingin berkuah atau tak). kacau selalu agar bubur tidak berkerak.
  5. Bila beras hampir kembang, masukkan kiub pati ayam, sedikit garam, lobak merah dan hirisan halia.
  6. Rasakan bubur secukup rasa. Jangan terlalu masin
  7. Padamkan api apabila bubur kembang sepenuhnya. Siap!
 
*p/s:  Bolehla ditaburkan bahan2 hiasan di atas bubur tadi. Memang sedap dimakan dengan sambal kicap (satukan cilipadi dan kicap manis). Kanak2 pun mesti suka bubur ni sebab rasanya memang sedap. Menu seimbang pulak tu. Elok sangatla untuk kanak2 yang susah nak makan nasi. Hehe..Okeh..Stop dulu.. Adios!



6 comments:

eija hassan said...

waa,sedappnye.
my fav!haha~

Wan Ryna said...

@Eija
Hehe..pasni bleh masak selalu la ye.. =)

nur easy said...

huu my fav too. cuma kita letak skali serai dlm bubur..;)

Wan Ryna said...

@nur easy
Pasni nak cuba yg letak serai plak..mesti sedap kan..bleh cuba nih =)

r-5 said...

wah baiknya istri ni~ cian suami sakit gg. hehe.

Wan Ryna said...

@r-5
dah tanggungjawab isteri..huhu =)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...