Sunday, October 6, 2013

Menu asal boleh

Assalamualaikum wbt

Entry ke 2 hari ini.. Perghhh.. produktif sungguh. hihi.. Orang lain syok berjalan-jalan makan angin di hujung minggu, aku duk umah lakukan rutin biasa je. Masak, basuh baju, kemas rumah, jaga budak kecik, bla3x. Haiiihhh.. Tak terhitung rasanya tugas seorang surirumah.. :)

Encik Kimiey masih berkursus. Katanya hari half day saja. Tapi tak dah nak masuk 3/4 day dah ni. Heuheu.. Takpelah, demi mencari sesuap nasi dan rezeki yang halal ku relakan.. hihi

Hari ini masak ala kadar. Masak asal boleh, lauk pun tak banyak stok dalam peti sejuk. Minggu ni masih belum ke hypermarket beli barang dapur. Borong secara pukal gitu..ehee




Ikan tongkol masak kicap. Selain masak gulai, sedap juga dimasak begini. Simple yet delicious. Orang Perak panggil panggil ikan kayu. Aku cakap ikan tongkol, tapi yang jual tu kata "bukan, ni ikan kayu".. Huk alohh.. yela dik kayu pun kayu la.. Hihi. Lain tempat lain gelarannya. Samalah, di Kelate pun orang panggil ikan ayo. Ikan yang sama juga ;)


Sayur sebagai pelengkap menu. Encik kimiey tak gemar sangat makan sayur. Biasanya tuan tanah yang melantak sayur-sayur itu.. hikhik. I love vegetables ;)




Ayam goreng kunyit. Lupa buh daun kari masa perap. Sudahnya campak masa tengah goreng tu. Manalah nak rasa pada ayam tu kak oiiii.. Hihi.. Bolehlah, buat syarat. Janji ada bau. Rasa kurang pun redha aje lah.. Hehe

Di fesbuk masih kecoh pasal bola. Bola bola bola, kenapakah kamu bulat?? hehe.. I tak kisah siapa menang pun. Tapi sebagai penyokong tegar pasukan masing-masing haruslah nak yang terbaik kan. Jaga tutur kata dan perkataan supaya tiada yang terasa atau ter'kesot' hati bak kata orang kelate. Huhuhu..

Peace.. Sukan itu adalah satu medium untuk merapatkan silaturrahim. Bukan pencetus fenomena yang tak sihat antara penyokong masing-masing.

Sekian repekan pengulas tak bertauliah. Daaaa  :)


RynaHakimi

4 comments:

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sedap nampak menu tu.. :D

zaza nizam said...

perghh!! sedap kak.. zaza pnggil ikn aye hihihi...

RynaHakimi said...

Bolehlah setakat nak sedapkan tekak sendiri.huhu.. Alhamdulillah :)

:: zahra :: said...

Simple tp sedap nyerr :)
Ryna, ikan ayo klu nk masak kna rebus dulu ke?Ke takyah

Sunday, October 6, 2013

Menu asal boleh

Assalamualaikum wbt

Entry ke 2 hari ini.. Perghhh.. produktif sungguh. hihi.. Orang lain syok berjalan-jalan makan angin di hujung minggu, aku duk umah lakukan rutin biasa je. Masak, basuh baju, kemas rumah, jaga budak kecik, bla3x. Haiiihhh.. Tak terhitung rasanya tugas seorang surirumah.. :)

Encik Kimiey masih berkursus. Katanya hari half day saja. Tapi tak dah nak masuk 3/4 day dah ni. Heuheu.. Takpelah, demi mencari sesuap nasi dan rezeki yang halal ku relakan.. hihi

Hari ini masak ala kadar. Masak asal boleh, lauk pun tak banyak stok dalam peti sejuk. Minggu ni masih belum ke hypermarket beli barang dapur. Borong secara pukal gitu..ehee




Ikan tongkol masak kicap. Selain masak gulai, sedap juga dimasak begini. Simple yet delicious. Orang Perak panggil panggil ikan kayu. Aku cakap ikan tongkol, tapi yang jual tu kata "bukan, ni ikan kayu".. Huk alohh.. yela dik kayu pun kayu la.. Hihi. Lain tempat lain gelarannya. Samalah, di Kelate pun orang panggil ikan ayo. Ikan yang sama juga ;)


Sayur sebagai pelengkap menu. Encik kimiey tak gemar sangat makan sayur. Biasanya tuan tanah yang melantak sayur-sayur itu.. hikhik. I love vegetables ;)




Ayam goreng kunyit. Lupa buh daun kari masa perap. Sudahnya campak masa tengah goreng tu. Manalah nak rasa pada ayam tu kak oiiii.. Hihi.. Bolehlah, buat syarat. Janji ada bau. Rasa kurang pun redha aje lah.. Hehe

Di fesbuk masih kecoh pasal bola. Bola bola bola, kenapakah kamu bulat?? hehe.. I tak kisah siapa menang pun. Tapi sebagai penyokong tegar pasukan masing-masing haruslah nak yang terbaik kan. Jaga tutur kata dan perkataan supaya tiada yang terasa atau ter'kesot' hati bak kata orang kelate. Huhuhu..

Peace.. Sukan itu adalah satu medium untuk merapatkan silaturrahim. Bukan pencetus fenomena yang tak sihat antara penyokong masing-masing.

Sekian repekan pengulas tak bertauliah. Daaaa  :)


RynaHakimi

4 comments:

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

sedap nampak menu tu.. :D

zaza nizam said...

perghh!! sedap kak.. zaza pnggil ikn aye hihihi...

RynaHakimi said...

Bolehlah setakat nak sedapkan tekak sendiri.huhu.. Alhamdulillah :)

:: zahra :: said...

Simple tp sedap nyerr :)
Ryna, ikan ayo klu nk masak kna rebus dulu ke?Ke takyah

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...