Wednesday, October 5, 2011

Bergedil Keledek Vs. Atkins??

Makan bergedil ni 4-5 ketul masih boleh dikira diet tak?? wahahaha..berangan nak diet, kunun nak join Atkins diet macam MamaIris.. Tapi hagham tak ngikut pantang larangnya.. Huda, kan aku dah kate, kompem aku durhaka punya..hehehe..

Pagi je bertahan, makan lauk pauk je kan.. Petang mula godek2 dapo.. Ilham datang tak menyempat.. Hadoii la.. Huhu.. Sebenarnya hari ni nak masak nasi ayam.. Untuk juadah petang (sebab tok laki ku tak lunch kat umah)..  Maka terhasillah bergedil keledek ni.. nak abiskan stok ubi keledek yang ntah bila nak abisnya..

Bosan dah, taktau nak masak ape.. Hari tu buat cek mek.. Keria.. Bubur lambuk.. Tak abis2 jugak..




Aku prefer bergedil kentang kot, sebab keledek ni dah semulajadi manisnya.. Kalo kentang tu tawar sket kan.. Bergedil ni aku aci campak aje ape yang ade dalam peti sejuk tu.. habis segala jenis sayur aku bubuh.. Ngeee.. Bolehla.lagipon yang nak makannya ahkakkkkk jugak kan... Bantai aje..



Jom share resepi.. Kot2 ade yang nak abiskan stok keledek mcm aku ni ke.. Bolehla cube ye *kalo tak sedap jangan saman akuuu *=)

RESEPI BERGEDIL KELEDEK

BAHAN-BAHAN
  • 6-7 ketul keledek (kentang pon boleyy aje)
  • 1 cawan tepung gandum
  • Sedikit isi ayam/daging
  • Hirisan daun sup/bawang
  • Sedikit bawang goreng
  • Kobis-hiris
  • Cili merah-potong bulat
  • Secubit garam
  • Carrot-potong dadu
  • 2 biji telur-pecahkan
 
    CARA-CARA
    1. Rebus keledek hingga empuk..toskan
    2. Kemudian lenyek/tumbuk hingga lumat
    3. Campurkan dengan tepung gandum dan semua bahan2 di atas..
    4. Gaul sebati adunan tu
    5. Bila dah sebati, bulat2kan sebesar bola pinpong (bola boling boleh jugakkk..ekeekke).. Leperkan sedikit (macam gambar di atas)
    6. Bila dah siap, golekkan dalam telur yang dipecahkan tadi..
    7. Ready untuk digoreng.. Silalah goreng hingga garing/masak..Siap =)
     Simple je kan?? Macam buat kuih keria jugak.. Cuma bezanya  buh sayur2 tu je la.. Kalo nak sedap lagi, banyakkan ayam, daging tu.. Buh udang pon boleh..




    Orait..kerja2 membuat nasi ayam harus dimulakan sekarang.. kang tak sempat masak bila suamiku pulang dari kantornya..ngeh3.. Kang ade yang moncong sedepa merajuk kang.. hehe.. Jumpa lagi.. babaiii (^_^)



    4 comments:

    -Sara- said...

    sara pon ade lg keledek kat umh yg mil bagi mase blk raya ritu..hehe..masaknya malas menantu antu die nii :P

    RynaHakimi said...

    @sara
    Samela kite, bawak dari kelate masa pulang beraya hari tu.. Hehehe..

    Miss Sunshine said...

    bergedil keledek..? sedap tak ryna?

    RynaHakimi said...

    @Miss Sunshine
    Ok je hana..sedap, tapi manis sket sebab keledek kan manis..huhu...

    Wednesday, October 5, 2011

    Bergedil Keledek Vs. Atkins??

    Makan bergedil ni 4-5 ketul masih boleh dikira diet tak?? wahahaha..berangan nak diet, kunun nak join Atkins diet macam MamaIris.. Tapi hagham tak ngikut pantang larangnya.. Huda, kan aku dah kate, kompem aku durhaka punya..hehehe..

    Pagi je bertahan, makan lauk pauk je kan.. Petang mula godek2 dapo.. Ilham datang tak menyempat.. Hadoii la.. Huhu.. Sebenarnya hari ni nak masak nasi ayam.. Untuk juadah petang (sebab tok laki ku tak lunch kat umah)..  Maka terhasillah bergedil keledek ni.. nak abiskan stok ubi keledek yang ntah bila nak abisnya..

    Bosan dah, taktau nak masak ape.. Hari tu buat cek mek.. Keria.. Bubur lambuk.. Tak abis2 jugak..




    Aku prefer bergedil kentang kot, sebab keledek ni dah semulajadi manisnya.. Kalo kentang tu tawar sket kan.. Bergedil ni aku aci campak aje ape yang ade dalam peti sejuk tu.. habis segala jenis sayur aku bubuh.. Ngeee.. Bolehla.lagipon yang nak makannya ahkakkkkk jugak kan... Bantai aje..



    Jom share resepi.. Kot2 ade yang nak abiskan stok keledek mcm aku ni ke.. Bolehla cube ye *kalo tak sedap jangan saman akuuu *=)

    RESEPI BERGEDIL KELEDEK

    BAHAN-BAHAN
    • 6-7 ketul keledek (kentang pon boleyy aje)
    • 1 cawan tepung gandum
    • Sedikit isi ayam/daging
    • Hirisan daun sup/bawang
    • Sedikit bawang goreng
    • Kobis-hiris
    • Cili merah-potong bulat
    • Secubit garam
    • Carrot-potong dadu
    • 2 biji telur-pecahkan
     
      CARA-CARA
      1. Rebus keledek hingga empuk..toskan
      2. Kemudian lenyek/tumbuk hingga lumat
      3. Campurkan dengan tepung gandum dan semua bahan2 di atas..
      4. Gaul sebati adunan tu
      5. Bila dah sebati, bulat2kan sebesar bola pinpong (bola boling boleh jugakkk..ekeekke).. Leperkan sedikit (macam gambar di atas)
      6. Bila dah siap, golekkan dalam telur yang dipecahkan tadi..
      7. Ready untuk digoreng.. Silalah goreng hingga garing/masak..Siap =)
       Simple je kan?? Macam buat kuih keria jugak.. Cuma bezanya  buh sayur2 tu je la.. Kalo nak sedap lagi, banyakkan ayam, daging tu.. Buh udang pon boleh..




      Orait..kerja2 membuat nasi ayam harus dimulakan sekarang.. kang tak sempat masak bila suamiku pulang dari kantornya..ngeh3.. Kang ade yang moncong sedepa merajuk kang.. hehe.. Jumpa lagi.. babaiii (^_^)



      4 comments:

      -Sara- said...

      sara pon ade lg keledek kat umh yg mil bagi mase blk raya ritu..hehe..masaknya malas menantu antu die nii :P

      RynaHakimi said...

      @sara
      Samela kite, bawak dari kelate masa pulang beraya hari tu.. Hehehe..

      Miss Sunshine said...

      bergedil keledek..? sedap tak ryna?

      RynaHakimi said...

      @Miss Sunshine
      Ok je hana..sedap, tapi manis sket sebab keledek kan manis..huhu...

      Klik-klik

      LinkWithin

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...