Friday, August 12, 2011

Bila berbuka di luar..

Giler mahal weh... Oppss..sila jaga tutur kata anda di bulan Ramadhan nih.. Haisyyy..bukanlah nak berkira, tapi kena wat kira2 jugakla kan.. Sebagai sorang yang sangat cerewet bab harga makanan (yang tak berapa sedap, tapi mahal), aku tetap nak nyatakan rasa tak puas hati nih..

Semalam berbuka di sebuah restoran Wa* H***a kat area Duyong. Kecik je restoran tu.. Kami assume harga ok la kan.. Encik suami order sup campur (sorang makan), telur dadar, kerabu perut dan air barli.. Aku plak kuey tiow kungfu, harga RM4.50 dan segelas laici.. Standard la kan.. Kerabu perut tu plak cuma ade 6 hiris je perut..Yang lain bawang semata2. Adeh..terbantut selera encik suami..

Hiasan semata2 (pinjam dari sini)

Time bayar, bajet harga RM20++ la kan.. Sekali tengok bil RM30++.. Waduh2, mahal amat.. Oooo..mentang2 bulan puasa, ramai orang datang nak berbuka, kaw2 korang ketuk kami ye.. Ish3..

Takpela..dah tu rezei kami kan.. nasib baik tak order siakap masak stim.. Seekor RM46 (kalo saiz kecik).. Yang saiz besar plak RM55.. Padahal nak masak senang giler kot.. memang untung la diorang ni berniaga kan.. Untung atas angin...hmmmm...sabor jela

Pasni, tekad nak masak kat umah jela.. Tak membazir kan.. makan je apa yang ada..huhu.. Sesekali bolehla nak makan kat luar.. Aku takkan bising kalo makanan tu sedap kan..hehe.. Udah2la tu.. membebel pun tak guna.. Sebagai pengajarannya, masaklah sendiri kat umah ye tuan2 dan puan2..hehe.. 

Ok2..haruslah stop merepek..Bulan Ramadhan ni bulan yang sepatutnya diisi dengan amalan2 yang mulia.. Asyik mengata je, tak pasal2 kurang pahala puasa..ehee..


10 comments:

nur easy said...

bila makan luar kdg2 tkena jg perkara2 cam tu kn.. rs x bbaloi ;)

RynaHakimi said...

@nur easy
betul tu..bagi mereka yang berduit mungkin tak kisah kot..tapi bagi kami, harga tu mahal la..bukan oder yg pelik2 pon

Muhammad Burn said...

kena p restauran yg dah biasa p. kalau x, mmg jd camtu...

RynaHakimi said...

@Muhammad Burn
Hehe..tula, konon nak cuba makan kat kedai baru la kan..dah kena mcm ni baru meneyesal..huhuhu

dwaty said...

petang ni nak makan seafood kat bagan lalang... harap2 sama seperti sebelumnya...

RynaHakimi said...

@dwaty
jangan tibe2 naik harga sudahla ye..hehe ;)

-Sara- said...

ermm bln2 pose ni serba mahalla ryna..nyampah..pastu bkn sedap pon..klo sedap xpe gak kan..

Gee said...

umm..bila makan kat luar..kadang2 memang mcm tu...nama menu waaahhh nampak sedap..sekalai datang tengok penuh ngn bawang je..hikhik

RynaHakimi said...

@Sara
tula..baik masak sendiri je la kan..jimat pon jimat..walopun tak sedap, takde la diri sendiri nak komplen kan..ngeh3 ;)

@Gee
kalo setakat wat menu bawang kite pon pandai kan..hehe..Lenkali kita bayar harga bawang jela..Cekik darah punye tokey

nur~mohd said...

biasa la kalau mkn kat luar..mesti lebey dari budget punyer...

layan entry baru
http://applegulz.blogspot.com/2011/08/bila-lelaki-dah-kantoi-kat-mamak-beli.html

Friday, August 12, 2011

Bila berbuka di luar..

Giler mahal weh... Oppss..sila jaga tutur kata anda di bulan Ramadhan nih.. Haisyyy..bukanlah nak berkira, tapi kena wat kira2 jugakla kan.. Sebagai sorang yang sangat cerewet bab harga makanan (yang tak berapa sedap, tapi mahal), aku tetap nak nyatakan rasa tak puas hati nih..

Semalam berbuka di sebuah restoran Wa* H***a kat area Duyong. Kecik je restoran tu.. Kami assume harga ok la kan.. Encik suami order sup campur (sorang makan), telur dadar, kerabu perut dan air barli.. Aku plak kuey tiow kungfu, harga RM4.50 dan segelas laici.. Standard la kan.. Kerabu perut tu plak cuma ade 6 hiris je perut..Yang lain bawang semata2. Adeh..terbantut selera encik suami..

Hiasan semata2 (pinjam dari sini)

Time bayar, bajet harga RM20++ la kan.. Sekali tengok bil RM30++.. Waduh2, mahal amat.. Oooo..mentang2 bulan puasa, ramai orang datang nak berbuka, kaw2 korang ketuk kami ye.. Ish3..

Takpela..dah tu rezei kami kan.. nasib baik tak order siakap masak stim.. Seekor RM46 (kalo saiz kecik).. Yang saiz besar plak RM55.. Padahal nak masak senang giler kot.. memang untung la diorang ni berniaga kan.. Untung atas angin...hmmmm...sabor jela

Pasni, tekad nak masak kat umah jela.. Tak membazir kan.. makan je apa yang ada..huhu.. Sesekali bolehla nak makan kat luar.. Aku takkan bising kalo makanan tu sedap kan..hehe.. Udah2la tu.. membebel pun tak guna.. Sebagai pengajarannya, masaklah sendiri kat umah ye tuan2 dan puan2..hehe.. 

Ok2..haruslah stop merepek..Bulan Ramadhan ni bulan yang sepatutnya diisi dengan amalan2 yang mulia.. Asyik mengata je, tak pasal2 kurang pahala puasa..ehee..


10 comments:

nur easy said...

bila makan luar kdg2 tkena jg perkara2 cam tu kn.. rs x bbaloi ;)

RynaHakimi said...

@nur easy
betul tu..bagi mereka yang berduit mungkin tak kisah kot..tapi bagi kami, harga tu mahal la..bukan oder yg pelik2 pon

Muhammad Burn said...

kena p restauran yg dah biasa p. kalau x, mmg jd camtu...

RynaHakimi said...

@Muhammad Burn
Hehe..tula, konon nak cuba makan kat kedai baru la kan..dah kena mcm ni baru meneyesal..huhuhu

dwaty said...

petang ni nak makan seafood kat bagan lalang... harap2 sama seperti sebelumnya...

RynaHakimi said...

@dwaty
jangan tibe2 naik harga sudahla ye..hehe ;)

-Sara- said...

ermm bln2 pose ni serba mahalla ryna..nyampah..pastu bkn sedap pon..klo sedap xpe gak kan..

Gee said...

umm..bila makan kat luar..kadang2 memang mcm tu...nama menu waaahhh nampak sedap..sekalai datang tengok penuh ngn bawang je..hikhik

RynaHakimi said...

@Sara
tula..baik masak sendiri je la kan..jimat pon jimat..walopun tak sedap, takde la diri sendiri nak komplen kan..ngeh3 ;)

@Gee
kalo setakat wat menu bawang kite pon pandai kan..hehe..Lenkali kita bayar harga bawang jela..Cekik darah punye tokey

nur~mohd said...

biasa la kalau mkn kat luar..mesti lebey dari budget punyer...

layan entry baru
http://applegulz.blogspot.com/2011/08/bila-lelaki-dah-kantoi-kat-mamak-beli.html

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...