Tuesday, June 7, 2011

Somtam a.k.a kerabu betik

Sawadikap!!! Eceehhhh..sepatah tu je la kalau tau bahasa Thai pon.. Wakaka.. Mentang2 la hari ni berjaya buat somtam kan.. Korang suka tak makan kerabu betik ni?? Sedap weh.. Ratah macam tu je, memang marveles.. kat Kelantan memang bersepah2 kedai jual somtam.. maklumla, ramai peniaga Thailand yang cari makan kat negeri cik siti wan kembang ni =)


 


Kat Melaka ni mahal gile harga sepinggan somtam ni.. RM4, padahal ape sangatla bahan2nya tu kan.. setakat sebijik betik muda/mangga muda, bawang putih, asam limau, udang kering.. baru berapa ringgit.. Memang cekik darah.. Sebab semalam tak puas hati makan somtam yang giler kentang (ayat muda-mudi zaman sekarang =P) mahal, baik aku buat sendiri.. Hek eleh..senang je nak buatnya.. memang melampau cekik darah!!


  


Sebiji betik dapat sebesen somtam.. hehe.. Aku buat setengah biji je.. Tak larat weh nak makan banyak2.. Buat pembasuh mulut boleh la..  Ada jugak yang guna mangga dan kulit tembikai untuk buat somtam ni.. Guna ape2 pon boleh, ikut selera masing2 la.. Aku pon asalnya cari buah mangga muda, tapi last2 jumpa betik pulak.. Betik pon betik la.. janji rasa macam somtam.. hehe

Jom intai resepi pulak =)

RESEPI SOMTAM (KERABU BETIK)

Bahan2
  • Betik/mangga/kulit tembikai-parut
  • 2-3 ulas bawang putih-ketuk
  • 3s/b udang kering
  • Sedikit jus asam limau/lemon
  • Garam/gula
  • Kacang tanah tumbuk (goreng tanpa minyak)
  • Tomato ceri (tomato biasa pun boleh)
  • Kacang panjang
  • Lobak merah-optional
  • Kangkung-optional
Cara2
  1. Ketuk bawang putih dalam lesung batu.. Masukkan juga udang kering yang dah dibersihkan.. Jangan tumbuk lumat, cuma genyeh2 kat tepi lesung tu je..
  2. Masukkan bahan2 tadi ke dalam bekas berisi betik/mangga yang dah diparut tadi.. Masukkan juga tomato, kacang panjang dan kacang tanah yg ditumbuk kasar.
  3. Satukan semua bahan dan masukkan juga garam, gula dan asam limau.. kalau tak cukup masam, bolehla tambah sedikit cuka.. Kalau tak suka, gunala perahan asam limau secukupnya.
  4. Rasakan kuah (masam manis, secukup rasa)..
  5. Siap!! Boleh dihidangkan dengan kangkung sebagai ulam..sedap tu wat cicah kuah somtam.. yummehh!!
Senang je kan.. Gaul2 dan siap.. hehe.. Sedap gile makan dengan asam pedas daging tetel.. Memang menaikkan selera makan (bukan ke selera makan dah selalu naik??? hehe).. memang berbaloi buat sendiri.. Makan sampai naik muak.. kalau kat kedai, lekat celah gigi je la yang 4 hengget sepinggan tu.. =P




3 comments:

MaMa AiNi said...

thanks ryna..nanti mama try buat somtam ni ek..mama pernah makan daging tetel..sedap..mama tak tahu dia bolih dimakan ngan somtam ni..mama org selangor..hu..hu..

RynaHakimi said...

hehe..kita hentam je makan ngan asam pedas daging tetel tu kak..biasanya ratah mcm tu je.. Tapi ok je, sedap..Kombinasi yg best..ehee..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Nampak sedap..
Nnt blh cuba buat ni..

Tuesday, June 7, 2011

Somtam a.k.a kerabu betik

Sawadikap!!! Eceehhhh..sepatah tu je la kalau tau bahasa Thai pon.. Wakaka.. Mentang2 la hari ni berjaya buat somtam kan.. Korang suka tak makan kerabu betik ni?? Sedap weh.. Ratah macam tu je, memang marveles.. kat Kelantan memang bersepah2 kedai jual somtam.. maklumla, ramai peniaga Thailand yang cari makan kat negeri cik siti wan kembang ni =)


 


Kat Melaka ni mahal gile harga sepinggan somtam ni.. RM4, padahal ape sangatla bahan2nya tu kan.. setakat sebijik betik muda/mangga muda, bawang putih, asam limau, udang kering.. baru berapa ringgit.. Memang cekik darah.. Sebab semalam tak puas hati makan somtam yang giler kentang (ayat muda-mudi zaman sekarang =P) mahal, baik aku buat sendiri.. Hek eleh..senang je nak buatnya.. memang melampau cekik darah!!


  


Sebiji betik dapat sebesen somtam.. hehe.. Aku buat setengah biji je.. Tak larat weh nak makan banyak2.. Buat pembasuh mulut boleh la..  Ada jugak yang guna mangga dan kulit tembikai untuk buat somtam ni.. Guna ape2 pon boleh, ikut selera masing2 la.. Aku pon asalnya cari buah mangga muda, tapi last2 jumpa betik pulak.. Betik pon betik la.. janji rasa macam somtam.. hehe

Jom intai resepi pulak =)

RESEPI SOMTAM (KERABU BETIK)

Bahan2
  • Betik/mangga/kulit tembikai-parut
  • 2-3 ulas bawang putih-ketuk
  • 3s/b udang kering
  • Sedikit jus asam limau/lemon
  • Garam/gula
  • Kacang tanah tumbuk (goreng tanpa minyak)
  • Tomato ceri (tomato biasa pun boleh)
  • Kacang panjang
  • Lobak merah-optional
  • Kangkung-optional
Cara2
  1. Ketuk bawang putih dalam lesung batu.. Masukkan juga udang kering yang dah dibersihkan.. Jangan tumbuk lumat, cuma genyeh2 kat tepi lesung tu je..
  2. Masukkan bahan2 tadi ke dalam bekas berisi betik/mangga yang dah diparut tadi.. Masukkan juga tomato, kacang panjang dan kacang tanah yg ditumbuk kasar.
  3. Satukan semua bahan dan masukkan juga garam, gula dan asam limau.. kalau tak cukup masam, bolehla tambah sedikit cuka.. Kalau tak suka, gunala perahan asam limau secukupnya.
  4. Rasakan kuah (masam manis, secukup rasa)..
  5. Siap!! Boleh dihidangkan dengan kangkung sebagai ulam..sedap tu wat cicah kuah somtam.. yummehh!!
Senang je kan.. Gaul2 dan siap.. hehe.. Sedap gile makan dengan asam pedas daging tetel.. Memang menaikkan selera makan (bukan ke selera makan dah selalu naik??? hehe).. memang berbaloi buat sendiri.. Makan sampai naik muak.. kalau kat kedai, lekat celah gigi je la yang 4 hengget sepinggan tu.. =P




3 comments:

MaMa AiNi said...

thanks ryna..nanti mama try buat somtam ni ek..mama pernah makan daging tetel..sedap..mama tak tahu dia bolih dimakan ngan somtam ni..mama org selangor..hu..hu..

RynaHakimi said...

hehe..kita hentam je makan ngan asam pedas daging tetel tu kak..biasanya ratah mcm tu je.. Tapi ok je, sedap..Kombinasi yg best..ehee..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Nampak sedap..
Nnt blh cuba buat ni..

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...