Friday, June 3, 2011

Kari Ayam Cap org main masak2


Wallawehhhh.. lame tak masak kari ayam.. Sedap ni kalau wat cicah roti jala.. tapi mood nak menjala tak datang pulak hari ni.. makan dengan nasi putih panas2 pon sodap.. huhu

Kari ayam ni dimasak dgn menggunakan rempah kari cap perempuan memasak.. Kalau tak caye, tengok label di bawah.. hehe.. yang ni beli terus dari kilang masa pulang ke Kelantan hari tu.. Hanya terdapat kat Kelantan je.. Kat T'ganu mungkin ade jugak.. Al-maklumla, jiran.. hehe.. Rempah ni memang femes kat kelantan, sebab rasanya yang sedap.. Kebanyakan peniaga nasi berlauk kat Kelantan guna rempah ni, termasuklah mak saya..hehe


 


Untuk dapatkan kari atau gulai yang  sedap, rempah ni kena tumis dulu.. Baru bangkit aromanya tu.. huhu.. Aku bukan pandai sangat, tapi pernah la berguru dengan tokey nasi berlauk kelate.. ngeh3.. Jom semak resepi =)

Resepi Kari Ayam

 Bahan2
  • 1/2 ekor ayam
  • 2 biji ubi kentang-potong kiub
  • 1 labu bawang besar-mayang 
  • 2 ulas bawang putih-mayang
  • 2cm halia-mayang
  • 1 batang serai-mayang
  • 2cm kayu manis
  • 2 biji pelaga
  • 1 bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 2-3 s/b rempah kari ayam
  • 5-6 biji cilipadi
  • 3/4 kotak santan
  • 2 s/b cili giling
  • sedikit gula melaka
  • 2 keping asam gelugur
  • Garam
  • Minyak secukupnya untuk menumis
  • Air
Cara2
  1. Tumis bawang besar, halia, serai, bawang putih, dan rempah tumis (pelaga, cengkih, kayu manis, bunga lawang) hingga naik bau..
  2. Masukkan cili giling.. Bila dah pecah minyak, masukkan pula rempah kari ayam yg dah dibancuh dengan air.. Kacau lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan ayam, sedikit air dan ubi kentang.. Kacau selama beberapa minit dan balik2kan ayam..
  4. Masukkan santan, cili padi, garam, gula melaka dan asam gelugur.. Masak hingga ayam dan kentang betul2 empuk. Rasakan kuah..
  5. Siap!!

Erk..kekenyangan sudah.. Alhamdulillah.. Suami la paling suka bila dapat makan masakan ala2 kelate nih..huhu.. Ok la..jumpa lagi di n3 berikutnya..babaiii (^__^)




4 comments:

nur easy said...

arghh terasa2 kesedapan roti jala n kuah kari..;)

RynaHakimi said...

tula..teringin jugak nak makan roti jala..tapi malas nak buat..ekeke ;P

Nieza said...

sedap tu kalau pekena roti jala...mabeles gitu...:)

RynaHakimi said...

@Nieza
kuah lebih tu kita wat cicah roti je..sedap3..hehe

Friday, June 3, 2011

Kari Ayam Cap org main masak2


Wallawehhhh.. lame tak masak kari ayam.. Sedap ni kalau wat cicah roti jala.. tapi mood nak menjala tak datang pulak hari ni.. makan dengan nasi putih panas2 pon sodap.. huhu

Kari ayam ni dimasak dgn menggunakan rempah kari cap perempuan memasak.. Kalau tak caye, tengok label di bawah.. hehe.. yang ni beli terus dari kilang masa pulang ke Kelantan hari tu.. Hanya terdapat kat Kelantan je.. Kat T'ganu mungkin ade jugak.. Al-maklumla, jiran.. hehe.. Rempah ni memang femes kat kelantan, sebab rasanya yang sedap.. Kebanyakan peniaga nasi berlauk kat Kelantan guna rempah ni, termasuklah mak saya..hehe


 


Untuk dapatkan kari atau gulai yang  sedap, rempah ni kena tumis dulu.. Baru bangkit aromanya tu.. huhu.. Aku bukan pandai sangat, tapi pernah la berguru dengan tokey nasi berlauk kelate.. ngeh3.. Jom semak resepi =)

Resepi Kari Ayam

 Bahan2
  • 1/2 ekor ayam
  • 2 biji ubi kentang-potong kiub
  • 1 labu bawang besar-mayang 
  • 2 ulas bawang putih-mayang
  • 2cm halia-mayang
  • 1 batang serai-mayang
  • 2cm kayu manis
  • 2 biji pelaga
  • 1 bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 2-3 s/b rempah kari ayam
  • 5-6 biji cilipadi
  • 3/4 kotak santan
  • 2 s/b cili giling
  • sedikit gula melaka
  • 2 keping asam gelugur
  • Garam
  • Minyak secukupnya untuk menumis
  • Air
Cara2
  1. Tumis bawang besar, halia, serai, bawang putih, dan rempah tumis (pelaga, cengkih, kayu manis, bunga lawang) hingga naik bau..
  2. Masukkan cili giling.. Bila dah pecah minyak, masukkan pula rempah kari ayam yg dah dibancuh dengan air.. Kacau lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan ayam, sedikit air dan ubi kentang.. Kacau selama beberapa minit dan balik2kan ayam..
  4. Masukkan santan, cili padi, garam, gula melaka dan asam gelugur.. Masak hingga ayam dan kentang betul2 empuk. Rasakan kuah..
  5. Siap!!

Erk..kekenyangan sudah.. Alhamdulillah.. Suami la paling suka bila dapat makan masakan ala2 kelate nih..huhu.. Ok la..jumpa lagi di n3 berikutnya..babaiii (^__^)




4 comments:

nur easy said...

arghh terasa2 kesedapan roti jala n kuah kari..;)

RynaHakimi said...

tula..teringin jugak nak makan roti jala..tapi malas nak buat..ekeke ;P

Nieza said...

sedap tu kalau pekena roti jala...mabeles gitu...:)

RynaHakimi said...

@Nieza
kuah lebih tu kita wat cicah roti je..sedap3..hehe

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...