Friday, June 10, 2011

Betik masak lemak

Kesian encik betik.. Nak makan gitu je, tawar heber sebab muda lagi.. Nak dibuang, sayang..Heh!! rezeki tu...Suka hati ko je nak buang2..ekekek.. So, kita masak lemak cili api kan dia.. hehe.. kalau istilah kelantannya, gula kuning betik.. senang citer..



Pernah makan tak?? Sape2 yang pernah makan, tau la rasanya sedap macam mane kan..huhu.. Betik tu sendiri dah manis, memang sedap sayur ni..*untuk tekak kampung macam kami la..hehe*

Ok,  takmo membebel panjang2..Kang merepek2 susah pulak nanti.. Meh nak share resepi =)


RESEPI BETIK MASAK LEMAK CILI API
  • 1/2 biji betik muda-dicelur
  • 1/2 kotak santan (kalo nak pekat tambah lagi)
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1cm halia-kisar
  • 1cm lengkuas-kisar
  • 6 biji cilipadi-kisar
  • Sedikit serbuk kunyit (kunyit hidup lagi sedap)
  • Garam dan gula
  • 2 asam keping
  • Air secukupnya

Cara2
  1. Masukkan santan, betik muda, kunyit dan bahan2 kisar ke dalam periuk..masak atas api sederhana..
  2. Bila mula menggelegak, masukkan asam keping, garam dan gula.. Kacau seketika..
  3. Rasakan kuah (secukup rasa)..Siap
Amacam, express tak masak ni?? hehe...ikutkan aku memang masak ape2 pon express.. Kisar je semua, campak2 siap.. Kadang2 tak try pon.. Kalau try, karang mula nak menambah2 garam gula.. baik biar gitu je, konon menyahut seruan kerajaan la kan..Kurangkan pengambilan gula garam dalam kehidupan.. Buwekkkss!! nak cover kenaikan harga gula la kan..bleh blah..hekhek *aku bukan penyokong kerajaan =P -pengakuan berani mati.hoho*


5 comments:

nur easy said...

dulu2 suka makan betik sagat, tumis cili. mak panggil sayur mee msia..hehe

Farah Shamsudin said...

farah tak pernah makan ni..

RynaHakimi said...

@nur easy
tumis cili?? sedap tu..bleh cuba nih.. =)

@Farah Shamsudin
Nanti blehla cuba makan..hehe =)

kakchik@ella said...

eh .. eh .. kakchik tk penah makan betik cenggini. pasni boleh le cuba. thnks for sharing this ryna.

RynaHakimi said...

@kakchik
kite pon blaja ngan mak..kat umah selalu makan ni..hehe =)

Friday, June 10, 2011

Betik masak lemak

Kesian encik betik.. Nak makan gitu je, tawar heber sebab muda lagi.. Nak dibuang, sayang..Heh!! rezeki tu...Suka hati ko je nak buang2..ekekek.. So, kita masak lemak cili api kan dia.. hehe.. kalau istilah kelantannya, gula kuning betik.. senang citer..



Pernah makan tak?? Sape2 yang pernah makan, tau la rasanya sedap macam mane kan..huhu.. Betik tu sendiri dah manis, memang sedap sayur ni..*untuk tekak kampung macam kami la..hehe*

Ok,  takmo membebel panjang2..Kang merepek2 susah pulak nanti.. Meh nak share resepi =)


RESEPI BETIK MASAK LEMAK CILI API
  • 1/2 biji betik muda-dicelur
  • 1/2 kotak santan (kalo nak pekat tambah lagi)
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1cm halia-kisar
  • 1cm lengkuas-kisar
  • 6 biji cilipadi-kisar
  • Sedikit serbuk kunyit (kunyit hidup lagi sedap)
  • Garam dan gula
  • 2 asam keping
  • Air secukupnya

Cara2
  1. Masukkan santan, betik muda, kunyit dan bahan2 kisar ke dalam periuk..masak atas api sederhana..
  2. Bila mula menggelegak, masukkan asam keping, garam dan gula.. Kacau seketika..
  3. Rasakan kuah (secukup rasa)..Siap
Amacam, express tak masak ni?? hehe...ikutkan aku memang masak ape2 pon express.. Kisar je semua, campak2 siap.. Kadang2 tak try pon.. Kalau try, karang mula nak menambah2 garam gula.. baik biar gitu je, konon menyahut seruan kerajaan la kan..Kurangkan pengambilan gula garam dalam kehidupan.. Buwekkkss!! nak cover kenaikan harga gula la kan..bleh blah..hekhek *aku bukan penyokong kerajaan =P -pengakuan berani mati.hoho*


5 comments:

nur easy said...

dulu2 suka makan betik sagat, tumis cili. mak panggil sayur mee msia..hehe

Farah Shamsudin said...

farah tak pernah makan ni..

RynaHakimi said...

@nur easy
tumis cili?? sedap tu..bleh cuba nih.. =)

@Farah Shamsudin
Nanti blehla cuba makan..hehe =)

kakchik@ella said...

eh .. eh .. kakchik tk penah makan betik cenggini. pasni boleh le cuba. thnks for sharing this ryna.

RynaHakimi said...

@kakchik
kite pon blaja ngan mak..kat umah selalu makan ni..hehe =)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...