Wednesday, April 13, 2011

Sosej Goreng Bersos

Tak abis2 ngn resepi..kalo sedap tu ye jugak..Hmm, setakat sedapkan tekak sendiri bolehla..ngeh3..

Pernah makan sosej tak?? Tipu la kalo tak pernah makan..Kat expo, pasar malam banyak jual nih..Secucuk/ 1 batang sosej singgit..Sedap tu makan panas2..yummy!!

Ni menu tengahari tadi..Khas untuk hubby sebab dia tak makan ikan patin..So, kena la masak lauk lain untuk dia kan..Sosej goreng bersos, tak pernah lagi masak untuk hubby..Nasib baik dia suka..ehee..Yela, sape tak suka makan sosej kan..tambah pulak kalo ade sos tuu..


sedap tak?? ngeee (^_^)

Kate je untuk suami, aku plak yang makan lebih2..hehe..Emm, kanak2 pon mesti suka makan sosej masak macam ni..rase masam2 manis gitu..tak caye, cuba la masak..hehe

Ok, mau share resepi pada kwn2 yang berminat..Jangan tengok saje, cuba tau =)

Resepi Sosej Goreng Bersos

Bahan2

  • 5 batang sosej-potong serong
  • 1 sudu besar cili boh 
  • Sedikit sos cili
  • Sedikit sos tomato
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 3 ulas bawang putih-ketuk/tumbuk
  • 1 labu bawang besar-potong dadu
  • 5 biji cili api-ketuk/potong kecil 
  • Lobak merah-potong dadu
  • Garam dan gula secukup rasa 
  • Sedikit cuka-optional
  • Minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Goreng sosej yang dah dipotong dengan sedikit minyak. Jangan terlampau garing ye..Angkat dan ketepikan..
  2. Dalam minyak yang sama, tumis bawang besar dan bawang putih yang dah ditumbuk/potong dadu tadi..Tumis hingga naik bau..
  3. Masukkan cili boh dan kacau hingga naik minyak..Kemudian, masukkan sos cili, sos tomato, sedikit cuka makan, dan sos tiram.Kacau sebentar. 
  4. Akhir sekali masukkan cilipadi dan lobak merah..Masukkan juga sosej yang dah digoreng tadi..Gaul biar sebati dan masak hingga kuah kering...
  5. Siap!!! (^_^)

 *P/s: Sedap kalo makan dengan nasi panas..Takde lauk lain pon takpe..hehe..Selamat mencuba ye =)


15 comments:

aniswany said...

wahhh nmpk sedap ..auwmmmm =p

RynaHakimi said...

@aniswany
Tula..sedap makan sosej masak mcm ni..tapi taklehla mkn selalu ye..hehee ;)

Dinda Iva said...

suka masak jenis campak2 ni...hehehe...sedappp...

anda saya tag tau,...
http://missivasaionji.blogspot.com/2011/04/yeeaahhh-saya-nak-join-beloglist-fyna.html

YANA SHAIFUL said...

makan dgn roti pun best gak niiii...nyummmnyumm!!

RynaHakimi said...

@Iva
Ha'ah. senang kan, campak2 je..cepat dan pantas..hehe

@YANA
wat sandwich pon sdap kan?? tak terfikir plak..huhu =)

cik cek said...

Ryna...masak campak2 tula yang sedap....
tak yah lama2 kat dapo...siap dah ...

RynaHakimi said...

@cik cek
setuju ngan kak cek!! hehe..takyah nak ikut sgt resepi..bajet2 cukup rase, ok la tu ;)

CikAnishLelabu said...

amboi..sedapnye. fav anish gak ni ! rajin kan kak ryna masak2 ni. orang dah kawin gini lah, nak jage perut suami.hehe

RynaHakimi said...

@CikAnishLelabu
Tau takpe..lepas kawin baru akak aktif masak..Zman anak dara dulu bukan rajin mane pun..huhu ;P

CikAnishLelabu said...

hehe biase lah tu. anish pun bermalas-malasan nak masak2. tunggu da kawin nak la kot.hehe

RynaHakimi said...

@CikAnishLelabu
Hehe..normal la tu..dah kawin ni takkan la hari2 nak mkn kat kedai kan..Bleh botak kepala..ehee..masak jela, walaupun lauk orang bujang..kekeke =)

Farah Shamsudin said...

boleh try ni.. nampak sedap.

RynaHakimi said...

@Farah Shamsudin
Cube, jangan tak cube ye..hehe =)

So Shy Lady said...

kami anak branak mratah aje t.smpat nk mnumis sgala dh hbis licin hehehe

blehlh mcuba rspi ryna nih

RynaHakimi said...

@SSL
Hehe..tula, makan gitu je pun sedap sosej ni..Semalam je ngade2 masak resepi ni..ehee..kalo tak, goreng n cicah sos je..senang citer..ngeee =P

Wednesday, April 13, 2011

Sosej Goreng Bersos

Tak abis2 ngn resepi..kalo sedap tu ye jugak..Hmm, setakat sedapkan tekak sendiri bolehla..ngeh3..

Pernah makan sosej tak?? Tipu la kalo tak pernah makan..Kat expo, pasar malam banyak jual nih..Secucuk/ 1 batang sosej singgit..Sedap tu makan panas2..yummy!!

Ni menu tengahari tadi..Khas untuk hubby sebab dia tak makan ikan patin..So, kena la masak lauk lain untuk dia kan..Sosej goreng bersos, tak pernah lagi masak untuk hubby..Nasib baik dia suka..ehee..Yela, sape tak suka makan sosej kan..tambah pulak kalo ade sos tuu..


sedap tak?? ngeee (^_^)

Kate je untuk suami, aku plak yang makan lebih2..hehe..Emm, kanak2 pon mesti suka makan sosej masak macam ni..rase masam2 manis gitu..tak caye, cuba la masak..hehe

Ok, mau share resepi pada kwn2 yang berminat..Jangan tengok saje, cuba tau =)

Resepi Sosej Goreng Bersos

Bahan2

  • 5 batang sosej-potong serong
  • 1 sudu besar cili boh 
  • Sedikit sos cili
  • Sedikit sos tomato
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 3 ulas bawang putih-ketuk/tumbuk
  • 1 labu bawang besar-potong dadu
  • 5 biji cili api-ketuk/potong kecil 
  • Lobak merah-potong dadu
  • Garam dan gula secukup rasa 
  • Sedikit cuka-optional
  • Minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Goreng sosej yang dah dipotong dengan sedikit minyak. Jangan terlampau garing ye..Angkat dan ketepikan..
  2. Dalam minyak yang sama, tumis bawang besar dan bawang putih yang dah ditumbuk/potong dadu tadi..Tumis hingga naik bau..
  3. Masukkan cili boh dan kacau hingga naik minyak..Kemudian, masukkan sos cili, sos tomato, sedikit cuka makan, dan sos tiram.Kacau sebentar. 
  4. Akhir sekali masukkan cilipadi dan lobak merah..Masukkan juga sosej yang dah digoreng tadi..Gaul biar sebati dan masak hingga kuah kering...
  5. Siap!!! (^_^)

 *P/s: Sedap kalo makan dengan nasi panas..Takde lauk lain pon takpe..hehe..Selamat mencuba ye =)


15 comments:

aniswany said...

wahhh nmpk sedap ..auwmmmm =p

RynaHakimi said...

@aniswany
Tula..sedap makan sosej masak mcm ni..tapi taklehla mkn selalu ye..hehee ;)

Dinda Iva said...

suka masak jenis campak2 ni...hehehe...sedappp...

anda saya tag tau,...
http://missivasaionji.blogspot.com/2011/04/yeeaahhh-saya-nak-join-beloglist-fyna.html

YANA SHAIFUL said...

makan dgn roti pun best gak niiii...nyummmnyumm!!

RynaHakimi said...

@Iva
Ha'ah. senang kan, campak2 je..cepat dan pantas..hehe

@YANA
wat sandwich pon sdap kan?? tak terfikir plak..huhu =)

cik cek said...

Ryna...masak campak2 tula yang sedap....
tak yah lama2 kat dapo...siap dah ...

RynaHakimi said...

@cik cek
setuju ngan kak cek!! hehe..takyah nak ikut sgt resepi..bajet2 cukup rase, ok la tu ;)

CikAnishLelabu said...

amboi..sedapnye. fav anish gak ni ! rajin kan kak ryna masak2 ni. orang dah kawin gini lah, nak jage perut suami.hehe

RynaHakimi said...

@CikAnishLelabu
Tau takpe..lepas kawin baru akak aktif masak..Zman anak dara dulu bukan rajin mane pun..huhu ;P

CikAnishLelabu said...

hehe biase lah tu. anish pun bermalas-malasan nak masak2. tunggu da kawin nak la kot.hehe

RynaHakimi said...

@CikAnishLelabu
Hehe..normal la tu..dah kawin ni takkan la hari2 nak mkn kat kedai kan..Bleh botak kepala..ehee..masak jela, walaupun lauk orang bujang..kekeke =)

Farah Shamsudin said...

boleh try ni.. nampak sedap.

RynaHakimi said...

@Farah Shamsudin
Cube, jangan tak cube ye..hehe =)

So Shy Lady said...

kami anak branak mratah aje t.smpat nk mnumis sgala dh hbis licin hehehe

blehlh mcuba rspi ryna nih

RynaHakimi said...

@SSL
Hehe..tula, makan gitu je pun sedap sosej ni..Semalam je ngade2 masak resepi ni..ehee..kalo tak, goreng n cicah sos je..senang citer..ngeee =P

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...