Friday, January 14, 2011

.::Untuk Lunch::.

Jeng3x..sifu (Kak Madihaa) dah tanye tu nak masak ape. Ni adik Rina jawab. Hehe..Tadi kat shoutbox kate nak wat sambal udang. Tapi encik suami tak makan pedas pulak. Kalau sambal petai memang my feberet. Tapi kena pikir jugak org lain nak makan. Suami plak suka udang rebus serai. Dari minggu lepas dia suruh buat. Alaa abg, syg dok brehi (Slang Kelate) la kuah ni. ngeh3. Tapi takpela, dah abang nak makan syg masakla jugak.

Tadaaa..nila lauk simple untuk hari ni. Macam buat kuah sotong jugak, guna serai. Senang je, pejam mata pun bleh siap. Hehe. Lagi senang dari ikan singgang tau. Serius!!


Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 300 gm udang (nak banyak tambah la lagi)
  • 2 ulas bawang merah (mayang)
  • 3 ulas bawang putih (mayang)
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 1 inci halia (mayang)
  • 1 keping asam gelugur
  • garam dan gula
  • Air secukupnya

Cara-cara

  1. Masukkan atau campakkan semua bahan ke dalam periuk. Hehe..Tambah air secukupnya.
  2. Masak hingga mendidih dan rasakan kuah.
  3. Biar sebentar dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. 
  4. Senang kan?? (^_^)
Kuah macam ni ok la, menyihatkan badan. Yeke?? ye la kot. huhu. Semalam dah makan gulai, hari2 lemak tak elok jugak. Kang betambah2 plak kembangnya. Heuheu. Okeh, takleh berceloteh lame kat sini. nak kena tolong encik suami cari bahan utk keje dia. Kena mintak komisen lebih ni. Heheh..Bubbye!!


4 comments:

wanz said...

idea bru ni..xpenah buat nih..bleh cube la wat gni..

Wan Ryna said...

Hehe..sila la cuba..senang je..campak2 terus siap..huhu

apek poyo said...

huii..jrg org buat nih

Wan Ryna said...

Kat kelantan selalunya jumpa masakan ni.senang je..sila la cuba ye.resepi termudah di dunia selain megi..huhu

Friday, January 14, 2011

.::Untuk Lunch::.

Jeng3x..sifu (Kak Madihaa) dah tanye tu nak masak ape. Ni adik Rina jawab. Hehe..Tadi kat shoutbox kate nak wat sambal udang. Tapi encik suami tak makan pedas pulak. Kalau sambal petai memang my feberet. Tapi kena pikir jugak org lain nak makan. Suami plak suka udang rebus serai. Dari minggu lepas dia suruh buat. Alaa abg, syg dok brehi (Slang Kelate) la kuah ni. ngeh3. Tapi takpela, dah abang nak makan syg masakla jugak.

Tadaaa..nila lauk simple untuk hari ni. Macam buat kuah sotong jugak, guna serai. Senang je, pejam mata pun bleh siap. Hehe. Lagi senang dari ikan singgang tau. Serius!!


Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 300 gm udang (nak banyak tambah la lagi)
  • 2 ulas bawang merah (mayang)
  • 3 ulas bawang putih (mayang)
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 1 inci halia (mayang)
  • 1 keping asam gelugur
  • garam dan gula
  • Air secukupnya

Cara-cara

  1. Masukkan atau campakkan semua bahan ke dalam periuk. Hehe..Tambah air secukupnya.
  2. Masak hingga mendidih dan rasakan kuah.
  3. Biar sebentar dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. 
  4. Senang kan?? (^_^)
Kuah macam ni ok la, menyihatkan badan. Yeke?? ye la kot. huhu. Semalam dah makan gulai, hari2 lemak tak elok jugak. Kang betambah2 plak kembangnya. Heuheu. Okeh, takleh berceloteh lame kat sini. nak kena tolong encik suami cari bahan utk keje dia. Kena mintak komisen lebih ni. Heheh..Bubbye!!


4 comments:

wanz said...

idea bru ni..xpenah buat nih..bleh cube la wat gni..

Wan Ryna said...

Hehe..sila la cuba..senang je..campak2 terus siap..huhu

apek poyo said...

huii..jrg org buat nih

Wan Ryna said...

Kat kelantan selalunya jumpa masakan ni.senang je..sila la cuba ye.resepi termudah di dunia selain megi..huhu

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...