.::Sahabat Maya::.

Saturday, January 15, 2011

Asam Pedas Daging Tetel - Melaka Mariiiii

Hoho..ade sape 2 tau tak ape itu daging tetel?? Biasanya nama daging tetel ni femes di kalangan orang Melaka je. Sebeb aku yang Kelantan ni baru je tau kewujudan daging ni bila duk Melaka nih. Huhu. Sebenarnya daging tetel ni daging lembu yang dah dipotong kecil2. Tapi liat sikit la, tak macam daging batang pinang yang cepat dan lembut bila dah dimasak.

Lupa nak snap gambar daging tu. Ala, yang pasti korang seme mesti dah pernah tengok daging tetel ni. Mungkin negeri2 lain ada istilah tersendiri namakan daging ni. Kalau kat Kelantan, namanya 'daging urat'. Sebab liat n takleh kunyah. Terus telan macam tu je..Hahaa..nasib baik tak tercekik bila makannya.

Nak masak daging ni kena la lama sikit renehnya. Kalau tak, memang liat macam makan getah gitu (macam la macam pernah makan getah..huhu. Chewing gum pernah la). Kena rebus dalam 30-45 minit. Lagi lama lagi bagus la. Asam pedas daging tetel ni memang terkenal kat melaka ni. Kalau kedai makan kat Melaka ni, ni la sajian utamanya. Masakan lemak tak femes sgt kat sini.




Resepi asam pedas ni amik ngn makcik sebelah rumah. Nak belajar masakan Melaka kena la berguru ngn orang Melaka kan. Asam pedas ni tak guna daun kesum. Tapi guna serai, lengkuas n daun limau purut. tapi ade jugak yg guna daun kesum terpulangla pada individu yang nak me'mamam' tu. Eheee..Jom semak resepi pulak

Bahan-bahan ( 3-4)

  • 300g daging tetel
  • 2 biji tomato
  • 5-6 helai daun limau purut-carik2kan
  • Garam & Gula secukup rasa 
  • Sedikit jus asam jawa
  • 2 keping asam gelugur
  • Ciliboh/cili giling 2-3 sudu besar
  • Air secukupnya.
Bahan Tumis
  • 3 ulas bwg merah-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1 inci halia-kisar
  • 2 inci lengkuas-ketuk
  • 1 batang serai-titik
  • Rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih,pelaga)-optional

Cara-cara

  1. Bersihkan daging tetel.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan rempah tumis bersama bahan2 tumis yg lain (bahan kisar, serai, lengkuas,dll)
  3. Apabila bahan yang ditumis tadi naik baunya, masukkan ciliboh/cili giling. Tumis lagi sampai pecah minyak. 
  4. Then, masukkan daging dan sedikit air. Biarkan daging empuk dalam anggaran 30-45 minit. Kacau sekali sekala.(Pastikan tutup periuk tu nak bagi cepat empuk dan aroma tak hilang)
  5. Bila dah empuk, masukkan air secukupnya. Masukkan juga asam gelugur, jus asam jawa, gula garam dan daun limau purut. Biarkan menggelegak selama 10-15 minit  supaya rasa kuah sebati. (saja lebihkan asam sebab daging tetel ni bnyk lemaknya. So mau potong itu lemak.huhu)
  6. Akhir sekali, masukkan buah tomato. Bolehla diangkat dan dihidang ye.

*p/s:  Kalau tak suka terlalu masam, kurangkanlah asam tu ye. Me n hubby  suka yang banyak asam ni. Ehe. Kalau nak lagi pedas, lebihkan ciliboh. Kalau blend cili kering, lagi merah dan pedas kuahnya. Tapi aku guna ciliboh je senang. Ngehehe. Kalau resepi asal makcik sebelah umahku, dia suh letak semangkuk cili giling kisar. Hoho..tak termakan la encik suami nanti. Dia tu tekak kelantan, tak mau pedas2 (^_^)



2 comments:

Mr. TN_SkY said...

alamak! ayam2 nie yang lemah nie...<--raja ayam..sedap oo tgk gambar pun taw hehe

Wan Ryna said...

Hoho..kalo kate sedap kang angkat bakul angkat sendiri plak..haha..cuba la buat, senang je tu. nak lg senang beli je..hehe

Saturday, January 15, 2011

Asam Pedas Daging Tetel - Melaka Mariiiii

Hoho..ade sape 2 tau tak ape itu daging tetel?? Biasanya nama daging tetel ni femes di kalangan orang Melaka je. Sebeb aku yang Kelantan ni baru je tau kewujudan daging ni bila duk Melaka nih. Huhu. Sebenarnya daging tetel ni daging lembu yang dah dipotong kecil2. Tapi liat sikit la, tak macam daging batang pinang yang cepat dan lembut bila dah dimasak.

Lupa nak snap gambar daging tu. Ala, yang pasti korang seme mesti dah pernah tengok daging tetel ni. Mungkin negeri2 lain ada istilah tersendiri namakan daging ni. Kalau kat Kelantan, namanya 'daging urat'. Sebab liat n takleh kunyah. Terus telan macam tu je..Hahaa..nasib baik tak tercekik bila makannya.

Nak masak daging ni kena la lama sikit renehnya. Kalau tak, memang liat macam makan getah gitu (macam la macam pernah makan getah..huhu. Chewing gum pernah la). Kena rebus dalam 30-45 minit. Lagi lama lagi bagus la. Asam pedas daging tetel ni memang terkenal kat melaka ni. Kalau kedai makan kat Melaka ni, ni la sajian utamanya. Masakan lemak tak femes sgt kat sini.




Resepi asam pedas ni amik ngn makcik sebelah rumah. Nak belajar masakan Melaka kena la berguru ngn orang Melaka kan. Asam pedas ni tak guna daun kesum. Tapi guna serai, lengkuas n daun limau purut. tapi ade jugak yg guna daun kesum terpulangla pada individu yang nak me'mamam' tu. Eheee..Jom semak resepi pulak

Bahan-bahan ( 3-4)

  • 300g daging tetel
  • 2 biji tomato
  • 5-6 helai daun limau purut-carik2kan
  • Garam & Gula secukup rasa 
  • Sedikit jus asam jawa
  • 2 keping asam gelugur
  • Ciliboh/cili giling 2-3 sudu besar
  • Air secukupnya.
Bahan Tumis
  • 3 ulas bwg merah-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1 inci halia-kisar
  • 2 inci lengkuas-ketuk
  • 1 batang serai-titik
  • Rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih,pelaga)-optional

Cara-cara

  1. Bersihkan daging tetel.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan rempah tumis bersama bahan2 tumis yg lain (bahan kisar, serai, lengkuas,dll)
  3. Apabila bahan yang ditumis tadi naik baunya, masukkan ciliboh/cili giling. Tumis lagi sampai pecah minyak. 
  4. Then, masukkan daging dan sedikit air. Biarkan daging empuk dalam anggaran 30-45 minit. Kacau sekali sekala.(Pastikan tutup periuk tu nak bagi cepat empuk dan aroma tak hilang)
  5. Bila dah empuk, masukkan air secukupnya. Masukkan juga asam gelugur, jus asam jawa, gula garam dan daun limau purut. Biarkan menggelegak selama 10-15 minit  supaya rasa kuah sebati. (saja lebihkan asam sebab daging tetel ni bnyk lemaknya. So mau potong itu lemak.huhu)
  6. Akhir sekali, masukkan buah tomato. Bolehla diangkat dan dihidang ye.

*p/s:  Kalau tak suka terlalu masam, kurangkanlah asam tu ye. Me n hubby  suka yang banyak asam ni. Ehe. Kalau nak lagi pedas, lebihkan ciliboh. Kalau blend cili kering, lagi merah dan pedas kuahnya. Tapi aku guna ciliboh je senang. Ngehehe. Kalau resepi asal makcik sebelah umahku, dia suh letak semangkuk cili giling kisar. Hoho..tak termakan la encik suami nanti. Dia tu tekak kelantan, tak mau pedas2 (^_^)



2 comments:

Mr. TN_SkY said...

alamak! ayam2 nie yang lemah nie...<--raja ayam..sedap oo tgk gambar pun taw hehe

Wan Ryna said...

Hoho..kalo kate sedap kang angkat bakul angkat sendiri plak..haha..cuba la buat, senang je tu. nak lg senang beli je..hehe

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...