Sunday, January 23, 2011

Menu petang-> Bubur ChaCha

Tengah melayan citer Dil Se kat tv3 ni..Berpuluh2 kali tengok kat tv pun, still tak puas tengok. Sebab my Shah Rukh Khan ade..Haha. Jgn marah ye cik abe ku sayang.

Tengahari tadi makan kat luar. Bosan asyik makan makanan sendiri je. Sekali sekala nak jugak tukar angin. Huhu, Pekena ikan keli goreng dengan ulam kacang botol. Suami pulak pilih daging tetel masak asam pedas. Sampai sekarang ni pun perut masih kenyang.(^_^)

Encik suami teringin nak makan bubur cha cha petang2 ni. Tambah kalau ada keledek, perghhh..memang kena la ngan selera dia. Memang sedap makan petang2 ni. Hulur sikit kat makcik sebelah sebab memang sengaja buat lebih. 



Guna gula melaka tapi kaler dia tak terang. Kalo gula nisan siam/kelate tu buh 2 keret pun warna kuah dah pekat, gelap. Tapi yang ni buh banyak pun kaler still tak gelap. Haiyya..mati kutu jadinya..Kuah tak berapa menawan la bubur kali ni. Hehe..Takpela, janji boleh dimakan. Syukur dengan rezeki yang diberi olehNya. Jangan suka sangat merungut..tak baik..huhu

Jom semak resepi. Resepi asal dari my mom. Simple je resepinya, tak susah pun sebab bubur cha cha kering dah memang dijual kat kedai. Beli je la. =P


Bahan-bahan (4-5 orang)
  • 1 1/2 cawan bubur chacha
  • 3 biji keledek-kupas dan potong dadu
  • 400 ml santan(kalau nak pekat, tambah lagi)
  • 2 keping gula melaka
  • 2 helai daun pandan-simpulkan 
  • 1/2 sk halba
  • Sedikit air
  • Sedikit garam

Cara-cara

  1. Basuh bubur cha cha dan rebus hingga empuk bersama2 dengan keledek yang dah dipotong dengan air secukupnya.
  2. Bila dah empuk, masukkan santan dan daun pandan, gula melaka, halba dan garam.
  3. Masak dengan api yang sederhana agar santan tidak pecah minyak
  4. Masak bubur ini sehingga pekat. Jika tak cukup manis, tambah lagi gula atau gula melaka/nisan.
  5. Sedia untuk dihidangkan.
*p/s: Boleh juga rebus hingga empuk bubur cha cha dan keledek. Tos dan ketepikan. Kemudian dalam periuk berasingan, masak santan dengan api sederhana. Bila menggelegak, masukkan bahan2 yang direbus empuk tadi bersama2 dengan simpulan daun pandan, gula melaka dll. Terpulang kepada cara masakan masing2 (^_^) 



2 comments:

.: iEyLa :. said...

sedapnye...
tibe2 rase nak balik umah..huhu...

Wan Ryna said...

@iEyla
Ala..cuba buat je ieyla..senang je..balik umah jauh pulak.hehe =)

Sunday, January 23, 2011

Menu petang-> Bubur ChaCha

Tengah melayan citer Dil Se kat tv3 ni..Berpuluh2 kali tengok kat tv pun, still tak puas tengok. Sebab my Shah Rukh Khan ade..Haha. Jgn marah ye cik abe ku sayang.

Tengahari tadi makan kat luar. Bosan asyik makan makanan sendiri je. Sekali sekala nak jugak tukar angin. Huhu, Pekena ikan keli goreng dengan ulam kacang botol. Suami pulak pilih daging tetel masak asam pedas. Sampai sekarang ni pun perut masih kenyang.(^_^)

Encik suami teringin nak makan bubur cha cha petang2 ni. Tambah kalau ada keledek, perghhh..memang kena la ngan selera dia. Memang sedap makan petang2 ni. Hulur sikit kat makcik sebelah sebab memang sengaja buat lebih. 



Guna gula melaka tapi kaler dia tak terang. Kalo gula nisan siam/kelate tu buh 2 keret pun warna kuah dah pekat, gelap. Tapi yang ni buh banyak pun kaler still tak gelap. Haiyya..mati kutu jadinya..Kuah tak berapa menawan la bubur kali ni. Hehe..Takpela, janji boleh dimakan. Syukur dengan rezeki yang diberi olehNya. Jangan suka sangat merungut..tak baik..huhu

Jom semak resepi. Resepi asal dari my mom. Simple je resepinya, tak susah pun sebab bubur cha cha kering dah memang dijual kat kedai. Beli je la. =P


Bahan-bahan (4-5 orang)
  • 1 1/2 cawan bubur chacha
  • 3 biji keledek-kupas dan potong dadu
  • 400 ml santan(kalau nak pekat, tambah lagi)
  • 2 keping gula melaka
  • 2 helai daun pandan-simpulkan 
  • 1/2 sk halba
  • Sedikit air
  • Sedikit garam

Cara-cara

  1. Basuh bubur cha cha dan rebus hingga empuk bersama2 dengan keledek yang dah dipotong dengan air secukupnya.
  2. Bila dah empuk, masukkan santan dan daun pandan, gula melaka, halba dan garam.
  3. Masak dengan api yang sederhana agar santan tidak pecah minyak
  4. Masak bubur ini sehingga pekat. Jika tak cukup manis, tambah lagi gula atau gula melaka/nisan.
  5. Sedia untuk dihidangkan.
*p/s: Boleh juga rebus hingga empuk bubur cha cha dan keledek. Tos dan ketepikan. Kemudian dalam periuk berasingan, masak santan dengan api sederhana. Bila menggelegak, masukkan bahan2 yang direbus empuk tadi bersama2 dengan simpulan daun pandan, gula melaka dll. Terpulang kepada cara masakan masing2 (^_^) 



2 comments:

.: iEyLa :. said...

sedapnye...
tibe2 rase nak balik umah..huhu...

Wan Ryna said...

@iEyla
Ala..cuba buat je ieyla..senang je..balik umah jauh pulak.hehe =)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...