Wednesday, April 17, 2013

Donut gebu yg tak gebu

Assalamualaikum wbt..

Selamat petang semua!! Baru usai sediakan minum petang utk kami sekeluarga.. Entah mcm mane timbul idea nak buat donat ni..Terbayang2 kesedapan choc puding kat Dunkin Donat tu.. huk aloh...lap2 air liur..hikhik..

Jumpa pulak resepi dalam majalah mingguan wanita..mcm senang plak resepi ni.. Apa lagi, haruslah masuk blog..Utk simpanan diri sebenarnya..Sebab selalunya lupa resipi mana yg aku cuba..So, untuk mengatasi masalah 'amnesia minor' tersebut wajiblah diabadikan di blog picisanku ini..heuheu..


Lembut dan sedap =)


Resepi Donat Lembut dan Gebu

Bahan2
1. 2 cawan tepung gandum
2. 1 sudu besar marjerin
3. 2 sudu teh yis (aku guna mauripan)
4. 2 sudu besar susu pekat manis
5. 1/2 cawan air suam (suam tau, bukan panas)
6. Filling coklat (yang ni tambah sendiri..resepi kendian ek)
7. gula icing
8. secubit garam

Kaedah
1. Bancuh yis dengan air suam dan biarkan seketika.
2. Dalam bekas berlainan, uli gandum+susu+marjerin+garam.. gaul hingga tiada ketulan besar
3. Masukkan bancuhan yis tadi ke dalam bekas yang no.2
4. Uli lagi hingga jadi doh kira2 selama 15 minit.
5. Rehatkan doh selama 1/2 jam. Doh akan naik 2x ganda
6.Kemudian, uli lagi doh selama 5 minit.. Kemudian bentukkan ikut citarasa masing2 (aku terap guna gelas)
7. Biarkan donat selama 10 minit sebelum digoreng dengan api sederhana hingga masak.
8. Lepas dah masak, tabur gula.. Boleh jugak letak filling..ikut suka la ek..


Eh..tibe2 ada yang choc kat luar..teheee..

Huh, pantas dan tuntas aku menaip..Haruslah express, sebelum anakanda bangun wajib update blog nih..ekkekeke.. Bagus hafiey ni..tak kacau umi kat dapur.. Dapatlah umi fokus uli donat tadi.. good boy!!! (^_^)

P/s: Donut ni ter'over-cooked' sebnanya..tu warna sendu jek..hehe..nasib baik tak hangit..Rasa gebu, tapi rupa langsung tak gebu..ngeh3

RynaHakimi

5 comments:

cik atie said...

sedapnyee...

RynaHakimi said...

Nanti akak pos kan ye..hehhe :p

Super Ummi said...

Nak jugak!!!

MarnieyZ said...

Wahh, sedap lah. nak try buat :)

RynaHakimi said...

@super ummi
amik la seme tu..hhehe :)

@Marnieyz
Sedap..hari ke2 pun masih lembut..cuba jgn tak cuba ye ;)

Wednesday, April 17, 2013

Donut gebu yg tak gebu

Assalamualaikum wbt..

Selamat petang semua!! Baru usai sediakan minum petang utk kami sekeluarga.. Entah mcm mane timbul idea nak buat donat ni..Terbayang2 kesedapan choc puding kat Dunkin Donat tu.. huk aloh...lap2 air liur..hikhik..

Jumpa pulak resepi dalam majalah mingguan wanita..mcm senang plak resepi ni.. Apa lagi, haruslah masuk blog..Utk simpanan diri sebenarnya..Sebab selalunya lupa resipi mana yg aku cuba..So, untuk mengatasi masalah 'amnesia minor' tersebut wajiblah diabadikan di blog picisanku ini..heuheu..


Lembut dan sedap =)


Resepi Donat Lembut dan Gebu

Bahan2
1. 2 cawan tepung gandum
2. 1 sudu besar marjerin
3. 2 sudu teh yis (aku guna mauripan)
4. 2 sudu besar susu pekat manis
5. 1/2 cawan air suam (suam tau, bukan panas)
6. Filling coklat (yang ni tambah sendiri..resepi kendian ek)
7. gula icing
8. secubit garam

Kaedah
1. Bancuh yis dengan air suam dan biarkan seketika.
2. Dalam bekas berlainan, uli gandum+susu+marjerin+garam.. gaul hingga tiada ketulan besar
3. Masukkan bancuhan yis tadi ke dalam bekas yang no.2
4. Uli lagi hingga jadi doh kira2 selama 15 minit.
5. Rehatkan doh selama 1/2 jam. Doh akan naik 2x ganda
6.Kemudian, uli lagi doh selama 5 minit.. Kemudian bentukkan ikut citarasa masing2 (aku terap guna gelas)
7. Biarkan donat selama 10 minit sebelum digoreng dengan api sederhana hingga masak.
8. Lepas dah masak, tabur gula.. Boleh jugak letak filling..ikut suka la ek..


Eh..tibe2 ada yang choc kat luar..teheee..

Huh, pantas dan tuntas aku menaip..Haruslah express, sebelum anakanda bangun wajib update blog nih..ekkekeke.. Bagus hafiey ni..tak kacau umi kat dapur.. Dapatlah umi fokus uli donat tadi.. good boy!!! (^_^)

P/s: Donut ni ter'over-cooked' sebnanya..tu warna sendu jek..hehe..nasib baik tak hangit..Rasa gebu, tapi rupa langsung tak gebu..ngeh3

RynaHakimi

5 comments:

cik atie said...

sedapnyee...

RynaHakimi said...

Nanti akak pos kan ye..hehhe :p

Super Ummi said...

Nak jugak!!!

MarnieyZ said...

Wahh, sedap lah. nak try buat :)

RynaHakimi said...

@super ummi
amik la seme tu..hhehe :)

@Marnieyz
Sedap..hari ke2 pun masih lembut..cuba jgn tak cuba ye ;)

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...