Tuesday, June 21, 2011

Yee Mee Bandung

Ni menu untuk encik suami malam semalam.. Saje taknak bagi dia makan kat luar.. dengar je nak masak mee bandung, terus tak jadi kuar umah.. Senang aje nak ngumpannye.. Mee bandung ni memang feberetnya.. Kali ni guna yee mee sebab stok banyak lagi.. Guna je ape yang ade dalam kabinet dapo tu..


Resepinya mudah je. Kalau nak sedap, ala2 rasa mee bandung muar, banyakkan udang dalam rencah tu.. Jom tengok resepi =)

RESEPI YEE MEE BANDUNG

Bahan2
  • 1 gulung yee mee-siram dengan air
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1 genggam udang kering-kisar
  • 5 biji cilipadi-kisar(kurangkan jika taknak pedas)
  • 6-7 tangkai lada kering-kisar
  • sedikit isi ayam-potong kecil
  • sedikit udang
  • sebiji telur ayam
  • Lobak merah
  • sawi
  • Kubis
  • Cili merah
  • Sedikit sos cili
  • Sedikit sos tomato
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Sedikit air
  • 1 s/b bancuhan tepung jagung
Cara2
  1. Tumis semua bahan yang dikisar hingga naik bau.. Kemudian masukkan isi ayam
  2. Bila ayam hampir masak, masukkan udang.. kacau seketika hingga udang masak
  3. Masukkan air, garam gula, sos cili dan sos tomato.. Biarkan menggelegak
  4. Kemudian masukkan sayur2 dan cili merah.. Lepas tu, bolehlah dimasukkan yee mee yang dah dibersihkan tadi..
  5. Masukkan pula bancuhan tepung jagung..masak hingga kuah pekat
  6. Last sekali, pecahkan telur.. Bila dah masak, padamkan api.. Siap untuk dihidangkan..


Weh, resepi express nih.. hehe..al-maklumlah..entry nak balik kampung.. Semuanya kena pantas.. Kemas pun tak siap lagi.. hehe.. ape pun selamat mencuba ye kawan2 =)

6 comments:

Nurul Jannah said...

nampak sedap..yummy :)

nur easy said...

wah memukau.. ada lak y buat ni ptg ni karang ;)

kakchik@ella said...

teringat mee bandung mama kat muar. sedap.

RynaHakimi said...

@Nurul Jannah
try la..sedappp.heheh ;)

@nur easy
Kalau banyak udang sedapla kan.hehe..cuba,jgn tak cuba =)

@kakchik
Mee bandung muar lagi sedap la kak..takleh challenge..ngee :)

NoEn said...

sedapnya...jeles ngan rina tau..rajin sangat memasak..mesti skil masak dia hebat...

headbart said...

haaaaaa!!! sedapnyaaa!!!
Bila lah aku nak rajin masak cam ko nih?

Aku tau masak, tapi aku tak a pandai cam ko. Hmm... dah jarang masak, camne nak pandai kannnnn....

Masak baby food pandai aaa... hoho!

Nanti aku pindah melaka, leh a aku gi umah ko belajar masak ngan ko kannnn....

Tuesday, June 21, 2011

Yee Mee Bandung

Ni menu untuk encik suami malam semalam.. Saje taknak bagi dia makan kat luar.. dengar je nak masak mee bandung, terus tak jadi kuar umah.. Senang aje nak ngumpannye.. Mee bandung ni memang feberetnya.. Kali ni guna yee mee sebab stok banyak lagi.. Guna je ape yang ade dalam kabinet dapo tu..


Resepinya mudah je. Kalau nak sedap, ala2 rasa mee bandung muar, banyakkan udang dalam rencah tu.. Jom tengok resepi =)

RESEPI YEE MEE BANDUNG

Bahan2
  • 1 gulung yee mee-siram dengan air
  • 3 ulas bawang putih-kisar
  • 1 labu bawang besar-kisar
  • 1 genggam udang kering-kisar
  • 5 biji cilipadi-kisar(kurangkan jika taknak pedas)
  • 6-7 tangkai lada kering-kisar
  • sedikit isi ayam-potong kecil
  • sedikit udang
  • sebiji telur ayam
  • Lobak merah
  • sawi
  • Kubis
  • Cili merah
  • Sedikit sos cili
  • Sedikit sos tomato
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Sedikit air
  • 1 s/b bancuhan tepung jagung
Cara2
  1. Tumis semua bahan yang dikisar hingga naik bau.. Kemudian masukkan isi ayam
  2. Bila ayam hampir masak, masukkan udang.. kacau seketika hingga udang masak
  3. Masukkan air, garam gula, sos cili dan sos tomato.. Biarkan menggelegak
  4. Kemudian masukkan sayur2 dan cili merah.. Lepas tu, bolehlah dimasukkan yee mee yang dah dibersihkan tadi..
  5. Masukkan pula bancuhan tepung jagung..masak hingga kuah pekat
  6. Last sekali, pecahkan telur.. Bila dah masak, padamkan api.. Siap untuk dihidangkan..


Weh, resepi express nih.. hehe..al-maklumlah..entry nak balik kampung.. Semuanya kena pantas.. Kemas pun tak siap lagi.. hehe.. ape pun selamat mencuba ye kawan2 =)

6 comments:

Nurul Jannah said...

nampak sedap..yummy :)

nur easy said...

wah memukau.. ada lak y buat ni ptg ni karang ;)

kakchik@ella said...

teringat mee bandung mama kat muar. sedap.

RynaHakimi said...

@Nurul Jannah
try la..sedappp.heheh ;)

@nur easy
Kalau banyak udang sedapla kan.hehe..cuba,jgn tak cuba =)

@kakchik
Mee bandung muar lagi sedap la kak..takleh challenge..ngee :)

NoEn said...

sedapnya...jeles ngan rina tau..rajin sangat memasak..mesti skil masak dia hebat...

headbart said...

haaaaaa!!! sedapnyaaa!!!
Bila lah aku nak rajin masak cam ko nih?

Aku tau masak, tapi aku tak a pandai cam ko. Hmm... dah jarang masak, camne nak pandai kannnnn....

Masak baby food pandai aaa... hoho!

Nanti aku pindah melaka, leh a aku gi umah ko belajar masak ngan ko kannnn....

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...