Thursday, January 27, 2011

Ayam Masak Merah


Dah lama peram gamba nih. Asyik lupa nak tepek resepi nih..Kebetulan hari ni tak masak sebab lauk semalam hari lagi. Plus karang nak makan malam kat luar je. Dah ada kesempatan ni, haruslah menepek resepi tersebut. Haha..padahal takde la penting mana pun kan.ehee

Menu ayam masak merah ni masak dengan nasi tomato hari tu. Dah berzaman2 lamanya (padahal baru 2 bulan lepas.huhu). Saja lebihkan kuah sebab memang kami suka kalau kuah banjir nih. Resepi asal dari ibunda tercinta. Tapi yang aku masak ni tak sesedap masakan dia la..mane leh lawan tokey kan..haha

Resepi Ayam Masak Merah

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1/2 ekor ayam-potong sederhana
  • sedikit garam kunyit 
  • Sedikit air asam jawa
  • 3-4 s/b tomato
  • 2 s/b sos cili
Bahan kisar
  • 8-10 biji cili kering
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 labu bawang besar 
  • 1 batang serai (aku ketuk je serai ni)
  • 1 biji tomato

Cara-cara

  1. Gaul ayam dengan garam kunyit. Goreng sehingga masak, tapi jangan terlalu garing.
  2. Tumis bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak.
  3. Kemudian barulah dimasukkan sedikit air, serai, sos cili, sos tomato dan air asam jawa. Biarkan menggelegak.
  4. Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala kacau supaya sebati dengan ayam.
  5. Bila kuah dah pekat, angkat dan ketepikan.
  6. Siap! Kalau nak hias ngn kacang peas pun boleh.
*p/s: Kalau ikut resepi ni, memang la masak sampai kuah pekat. tapi aku masak tak pekat sangat sebab nakkan kuah lebih. Kalau nak pekat, masaklah lama sikit. Terpulang pada citarasa masing2. Memang best makan dengan nasi tomato..Yummy!! (^_^) 



4 comments:

Faa Niza said...

nyum nyum sedapnyaa, salu kita masak buat kuah sampai pekaat,
marvelous!
tiba tiba laparr ! ;) hee

Wan Ryna said...

@Faa Niza
Kuah pekat pun sedap kan..owh, sy pulak yang lapar sekarang..bejangkit ngn niza la nih.hehe

BUNGA said...

sedapnya.. dah lama x masak ayam msak merah.. esok nak masaklah :)

Wan Ryna said...

@Bunga
Haa,masakla nanti ye.tak susah mane pun.huhu..tambah kalau mkn ngn nasik tomato kan..memang superb la..ehee..

Thursday, January 27, 2011

Ayam Masak Merah


Dah lama peram gamba nih. Asyik lupa nak tepek resepi nih..Kebetulan hari ni tak masak sebab lauk semalam hari lagi. Plus karang nak makan malam kat luar je. Dah ada kesempatan ni, haruslah menepek resepi tersebut. Haha..padahal takde la penting mana pun kan.ehee

Menu ayam masak merah ni masak dengan nasi tomato hari tu. Dah berzaman2 lamanya (padahal baru 2 bulan lepas.huhu). Saja lebihkan kuah sebab memang kami suka kalau kuah banjir nih. Resepi asal dari ibunda tercinta. Tapi yang aku masak ni tak sesedap masakan dia la..mane leh lawan tokey kan..haha

Resepi Ayam Masak Merah

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1/2 ekor ayam-potong sederhana
  • sedikit garam kunyit 
  • Sedikit air asam jawa
  • 3-4 s/b tomato
  • 2 s/b sos cili
Bahan kisar
  • 8-10 biji cili kering
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 labu bawang besar 
  • 1 batang serai (aku ketuk je serai ni)
  • 1 biji tomato

Cara-cara

  1. Gaul ayam dengan garam kunyit. Goreng sehingga masak, tapi jangan terlalu garing.
  2. Tumis bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak.
  3. Kemudian barulah dimasukkan sedikit air, serai, sos cili, sos tomato dan air asam jawa. Biarkan menggelegak.
  4. Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala kacau supaya sebati dengan ayam.
  5. Bila kuah dah pekat, angkat dan ketepikan.
  6. Siap! Kalau nak hias ngn kacang peas pun boleh.
*p/s: Kalau ikut resepi ni, memang la masak sampai kuah pekat. tapi aku masak tak pekat sangat sebab nakkan kuah lebih. Kalau nak pekat, masaklah lama sikit. Terpulang pada citarasa masing2. Memang best makan dengan nasi tomato..Yummy!! (^_^) 



4 comments:

Faa Niza said...

nyum nyum sedapnyaa, salu kita masak buat kuah sampai pekaat,
marvelous!
tiba tiba laparr ! ;) hee

Wan Ryna said...

@Faa Niza
Kuah pekat pun sedap kan..owh, sy pulak yang lapar sekarang..bejangkit ngn niza la nih.hehe

BUNGA said...

sedapnya.. dah lama x masak ayam msak merah.. esok nak masaklah :)

Wan Ryna said...

@Bunga
Haa,masakla nanti ye.tak susah mane pun.huhu..tambah kalau mkn ngn nasik tomato kan..memang superb la..ehee..

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...