Saturday, November 12, 2011

Jika niat kita betul...

Alhamdulillah....syukur ke hadrat Illahi.. Allah swt melindungi mereka yang ku sayang.. Allahuakbar.. Hanya Dia mengetahui betapa bersyukur hambaNya ini... Ternyata tarikh 11.11.11 meninggalkan nostalgia buat ku dan keluarga..


Google


Baru terima berita yang mengejutkan dari ibuku.. Katanya 'handbag' dia diragut (fyi, ni kali ke2 beliau diragut) kat Medan Ilmu Kota Bharu.. Dengan kuasa Allah, begnya jatuh di tengah jalan.. Tak sempat si peragut melunaskan hajat jahat mereka.. Kata ibuku, diroang tu berdua.. Naik motor..

Memang tak disangka.. Nasib baik my mom agak berhati2.. Handbag dia pula jenis yang memang kena bimbit (mean takleh sandang kat bahu).. Tak rugi berhabis duit beli beg yang sedikit berkualiti, ternyata berbaloi.. Kalau tak kukuh, memang dah tak dapat buat apa2.. tengok saje la si peragut be'raya' dengan hasil ragut tu..

I learned a lesson.. Pasni kena lebih hati2.. Kepada kawan2, handbag tu kalo boleh beli la yang berkualiti.. mahal sikit takpe.. Masa kena ragut or dalam kesusahan, ia memang sangat membantu..


Google

Ehheee.. Kalo nak ikutkan aku pun pernah kena ragut.. Ceritanya berlaku di Jalan Hamzah, dekat dengan KBMall Kota bahru.. Masa tu ke stesen bas, nak balik KL lepas bercuti di kampung.. Baru je turun kete, ambil beg2 dalam bonet then jalan kaki ke stesen bas.. Ditemani oleh my parents...

Tibe2 beg kena ragut/ sentap.. Tengok2 tali dah putus (beg cikai..maklumlah masa tu baru blaja nak pegang handbag..heuheu)... Sekelip mata je berlaku.. Dua lelaki bermotor ragut my handbag.. Tak sempat nak buat ape2.. Ternangis jugakla sebab terkejut.. Nasib baik ada my mom tenangkan hati.. 

Terus cancel balik KL malam tu.. Nak setel buat laporan polis, setel dengan bank (bankcard seme kena buat baru), buat IC baru (kena denda RM 50 kalo tak silap)... Yang bengkeknya, polis yang amik laporan tu buat muka kerek.. Katanya "emmm...ragut lagi.. dah 4 kes hari ni".. Ngokngek.. Pergila tangkap orang jahat tu.. Merungut kat aku buat ape...angin je...

Kejadian tu berlaku tahun 2004.. Dah lama la jugak.. tapi masih terpahat dalam ingatan.. Sadis sungguh.. huhu.. Hingga hari ni, sedikit fobia tengok mat2 motor.. Terus larikan handbag then kepit kuat celah ketiak..ekekke...

Berbalik kepada tajuk asal, jika niat kita betul dan ikhlas kerana Allah, InsyaAllah Dia akan lindungi kita.. sebagai contoh kes my mom ni la.. Dia ngan ayah niat nak ke kuliah Jumaat Tok Guru kat Medan Ilmu.. Tapi lupa pula hari ni hari Keputeraan Sultan Kelantan ke V, so kuliah tu takde la.. Majlis sebenar buat kat Padang Perdana KB.. 

Tapi Allah tetap tolong hamba2Nya yang berada di jalan kebaikan.. Dia tahu niat kita baik.. Musibah tak berlaku tanpa sebab.. Ingat kembali apa kebaikan dan keburukan amalan kita.. 

Wallahua'alam.. Semua tu kuasa Allah swt.. Dia yang berkuasa ke atas segalanya..Semua tu sebagai peringatan.. Lepas ni haruslah lebih berhati2 kerana sesungguhnya malang itu tak berbau =)



7 comments:

nur easy said...

ngeri kan kisah ragut ni.. semoga dijauhkan dari perkara2 y tidak baik

cik cek said...

Syukur...yg penting mak Ryna tak ape2....selamat...alhamdulillah...

RynaHakimi said...

@nu easy
tu la, memang ngeri..tambah pula kalo yang melibatkan kehilangan nyawa tu kan.. Mintak jauhla..

@cik cek
Alhamdulillah akak..nasib baik mak takde ape2.. barang2 pon seme selamat.. Gerun meikirkan insiden tu

Miss Sunshine said...

ishk, kene berhati-hati lah lepas ni... kat mane2 pun femes kejadian ragut ni... lepas ni kene beli handbag mahal sikit... hehehe.

miss atie said...

alhamdulillah, semuanye selamat... tp seram r dgr kes2 ragut ni...

RynaHakimi said...

@Miss Sunshine
tau takpe..kena selalu hati2 tau.. beli beg yang mahal sket takpe, berbaloi..huhu

@miss atie
alhamdulillah, Allah swt nak tolong... kalau tak, taktau la ape yg jadi.. Dahla betul2 tepi jalanraya.. Isk, taknak imagine..seram :/

NoEn said...

syukur mak rina tak ape2..itu antara sebab kite tak suka pakai handbag..handbag kite sekarang adalah diaper bag..hahaha...

klo pakai handbag pn selalunya husband yg bawakkan..kiki

Saturday, November 12, 2011

Jika niat kita betul...

Alhamdulillah....syukur ke hadrat Illahi.. Allah swt melindungi mereka yang ku sayang.. Allahuakbar.. Hanya Dia mengetahui betapa bersyukur hambaNya ini... Ternyata tarikh 11.11.11 meninggalkan nostalgia buat ku dan keluarga..


Google


Baru terima berita yang mengejutkan dari ibuku.. Katanya 'handbag' dia diragut (fyi, ni kali ke2 beliau diragut) kat Medan Ilmu Kota Bharu.. Dengan kuasa Allah, begnya jatuh di tengah jalan.. Tak sempat si peragut melunaskan hajat jahat mereka.. Kata ibuku, diroang tu berdua.. Naik motor..

Memang tak disangka.. Nasib baik my mom agak berhati2.. Handbag dia pula jenis yang memang kena bimbit (mean takleh sandang kat bahu).. Tak rugi berhabis duit beli beg yang sedikit berkualiti, ternyata berbaloi.. Kalau tak kukuh, memang dah tak dapat buat apa2.. tengok saje la si peragut be'raya' dengan hasil ragut tu..

I learned a lesson.. Pasni kena lebih hati2.. Kepada kawan2, handbag tu kalo boleh beli la yang berkualiti.. mahal sikit takpe.. Masa kena ragut or dalam kesusahan, ia memang sangat membantu..


Google

Ehheee.. Kalo nak ikutkan aku pun pernah kena ragut.. Ceritanya berlaku di Jalan Hamzah, dekat dengan KBMall Kota bahru.. Masa tu ke stesen bas, nak balik KL lepas bercuti di kampung.. Baru je turun kete, ambil beg2 dalam bonet then jalan kaki ke stesen bas.. Ditemani oleh my parents...

Tibe2 beg kena ragut/ sentap.. Tengok2 tali dah putus (beg cikai..maklumlah masa tu baru blaja nak pegang handbag..heuheu)... Sekelip mata je berlaku.. Dua lelaki bermotor ragut my handbag.. Tak sempat nak buat ape2.. Ternangis jugakla sebab terkejut.. Nasib baik ada my mom tenangkan hati.. 

Terus cancel balik KL malam tu.. Nak setel buat laporan polis, setel dengan bank (bankcard seme kena buat baru), buat IC baru (kena denda RM 50 kalo tak silap)... Yang bengkeknya, polis yang amik laporan tu buat muka kerek.. Katanya "emmm...ragut lagi.. dah 4 kes hari ni".. Ngokngek.. Pergila tangkap orang jahat tu.. Merungut kat aku buat ape...angin je...

Kejadian tu berlaku tahun 2004.. Dah lama la jugak.. tapi masih terpahat dalam ingatan.. Sadis sungguh.. huhu.. Hingga hari ni, sedikit fobia tengok mat2 motor.. Terus larikan handbag then kepit kuat celah ketiak..ekekke...

Berbalik kepada tajuk asal, jika niat kita betul dan ikhlas kerana Allah, InsyaAllah Dia akan lindungi kita.. sebagai contoh kes my mom ni la.. Dia ngan ayah niat nak ke kuliah Jumaat Tok Guru kat Medan Ilmu.. Tapi lupa pula hari ni hari Keputeraan Sultan Kelantan ke V, so kuliah tu takde la.. Majlis sebenar buat kat Padang Perdana KB.. 

Tapi Allah tetap tolong hamba2Nya yang berada di jalan kebaikan.. Dia tahu niat kita baik.. Musibah tak berlaku tanpa sebab.. Ingat kembali apa kebaikan dan keburukan amalan kita.. 

Wallahua'alam.. Semua tu kuasa Allah swt.. Dia yang berkuasa ke atas segalanya..Semua tu sebagai peringatan.. Lepas ni haruslah lebih berhati2 kerana sesungguhnya malang itu tak berbau =)



7 comments:

nur easy said...

ngeri kan kisah ragut ni.. semoga dijauhkan dari perkara2 y tidak baik

cik cek said...

Syukur...yg penting mak Ryna tak ape2....selamat...alhamdulillah...

RynaHakimi said...

@nu easy
tu la, memang ngeri..tambah pula kalo yang melibatkan kehilangan nyawa tu kan.. Mintak jauhla..

@cik cek
Alhamdulillah akak..nasib baik mak takde ape2.. barang2 pon seme selamat.. Gerun meikirkan insiden tu

Miss Sunshine said...

ishk, kene berhati-hati lah lepas ni... kat mane2 pun femes kejadian ragut ni... lepas ni kene beli handbag mahal sikit... hehehe.

miss atie said...

alhamdulillah, semuanye selamat... tp seram r dgr kes2 ragut ni...

RynaHakimi said...

@Miss Sunshine
tau takpe..kena selalu hati2 tau.. beli beg yang mahal sket takpe, berbaloi..huhu

@miss atie
alhamdulillah, Allah swt nak tolong... kalau tak, taktau la ape yg jadi.. Dahla betul2 tepi jalanraya.. Isk, taknak imagine..seram :/

NoEn said...

syukur mak rina tak ape2..itu antara sebab kite tak suka pakai handbag..handbag kite sekarang adalah diaper bag..hahaha...

klo pakai handbag pn selalunya husband yg bawakkan..kiki

Klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...